Ze wzgl臋du na uwarunkowania polityczne w Europie zupe艂nie niezamierzenie wzros艂o zainteresowanie jab艂kami. Z tej okazji Instytut Bada艅 Rynkowych i Spo艂ecznych TriC, przy wspó艂udziale portalu BigChina.pl, opublikowa艂 raport dotycz膮cy chi艅skiego rynku jab艂ek. Je艣li jeste艣 polskim producentem i eksporterem lub po prostu interesuje Ci臋 chi艅ski rynek jab艂ek – zach臋camy do pobrania bezp艂atnego raportu w formacie PDF. Link znajdziesz na ko艅cu artyku艂u.
Na ca艂ym 艣wiecie produkuje si臋 75 mld ton jab艂ek. Z tego jedynie ponad 10% jest sprzedawanych w postaci nieprzetworzonej. W ci膮gu zaledwie dwóch dekad, Chiny przeobrazi艂y si臋 z ma艂ego rynku owoców i warzyw na najwi臋kszego na 艣wiecie producenta i eksportera jab艂ek. Wg FAO Chiny s膮 zdecydowanie najwi臋kszym producentem jab艂ek – produkuj膮 37 miliardów ton. Produkcja jab艂ek w Chinach wzros艂a diametralnie w ci膮gu ostatnich 30 lat: z 7 milionów ton w 1976 roku a偶 do 27,9 mln ton w 2007 roku. W roku 1990 Chiny przeskoczy艂y USA w rankingu najwi臋kszych na 艣wiecie plantatorów jab艂ek, a w 2003 r. sta艂y si臋 te偶 ich najwi臋kszym eksporterem.
W kulturze chi艅skiej jab艂ko ma swoj膮 ugruntowan膮 pozycj臋 – zarówno namacalnie, jako element kuchni chi艅skiej, jak i symbolicznie – jest zakorzenionym kulturowo symbolem pokoju. Dzi臋ki temu stanowi jeden z popularniejszych podarków – w艂a艣nie o symbolicznej wymowie. Kwiaty jab艂oni (symbol uniwersalnego, b膮d藕 te偶 kobiecego pi臋kna) cz臋sto wykorzystywane s膮 jako element dekoracji domu, daj膮c nadziej臋 na b艂ogos艂awie艅stwo i bogactwo. W pó艂nocnych Chinach dzikie kwiaty jab艂oni kwitn膮 wiosn膮 i s膮 symbolem tej pory roku. Jab艂ko jest jednym z popularniejszych owoców tradycyjnie wykorzystywanych podczas obchodów chi艅skiego Nowego Roku. Najpopularniejsz膮 odmian膮 jab艂ek jest „Fuji" (stanowi ona prawie 70% ca艂kowitej produkcji) – w艂a艣nie w odmianie „Fuji" zami艂owani s膮 Chi艅czycy. Co ciekawe jednak, na symboliczny prezent, cz臋艣ciej wybierane s膮 odmiany wi臋ksze i bardziej czerwone – w cenie s膮 wi臋c odmiany importowane!
Potrzebujesz wi臋cej szczegó艂owych informacji? Pobierz raport IBRS TriC i BigChina.pl
tutaj.