Aktualności

Bilety na komunikację miejską odchodzą do lamusa

Smartfony mogą całkowicie zastąpić tradycyjne bilety przy wsiadaniu do autobusów, metra czy pociągów kolejowych w Chinach. Operatorzy płatności elektronicznych i rząd chiński pracują nad projektem, który to umożliwi.

Pod koniec stycznia linia kolejowa Guangzhou – Shenzen w prowincji Guangdong stała się pierwszą, która przyjęła płatności cyfrowe, aby poprawić efektywność operacyjną podczas nasilonych migracji noworocznych. Trasa posiada siedem stacji i jest jedną z najbardziej ruchliwych linii w obszarze Guangdong-Hong Kong-Macao Greater Bay.

„Nie muszę kupować biletów z wyprzedzeniem i martwić się, że zapomnę dowodu osobistego” – powiedział, pochodzący z Kantonu, Li Chao przed wejściem na pokład pociągu w Guangzhou. Do tej pory pasażerowie z ważnym dowodem tożsamości mogli zakupić bilet na pociąg wyłącznie w kasach dworca lub przez Internet.

Teraz na trasie Guangzhou – Shenzen można kupić bilet płacąc przez Alipay (mobilną aplikację płatniczą giganta internetowego – Alibaby) skanując kod QR na bramkach elektronicznych. Proces weryfikacji przebiega na dwóch poziomach – przez Alipay oraz system rozpoznawania twarzy. Czas transakcji został skrócony z 20 do kilku minut.

Zhou Weiran, specjalista od mediów i komunikacji, powiedział, że jest szansa na wprowadzenie takich metod płatności w całym kraju. Korzyści jest wiele. Z jednej strony płatności mobilne dla komunikacji znacząco oszczędzają czas pasażerów. Z drugiej – zwiększają efektywność podróży.

Lokalne autobusy i pociągi metra w ponad 120 chińskich miastach korzystają z podobnych płatności mobilnych, jednak są one rozproszone między wieloma platformami: Alipay, ApplePay, JDPay, UnionPay czy China Telecom Bestpay. Aby wprowadzić możliwość zakupu biletów przez telefon w całych Chinach należałoby ustandaryzować formę płatności mobilnych.

Przeszkodą dla cyfryzacji i ujednolicenia płatności na terenie Chin jest starzejące się społeczeństwo. Osoby starsze w większości używają telefonów do podstawowych czynności. Aby zaproponować im płatności mobilne, należałoby przeprowadzić obszerne kampanie edukacyjne i popularyzujące nowe metody transakcji.

Według danych agencji Deloitte, wśród 1000 inteligentnych miast w budowie aż 500 znajduje się w Chinach. Dla porównania – w Europie jest ich tylko 90. Płatności mobilne w komunikacji miejskiej są jednym z wyznaczników inteligentnego miasta.

Więcej informacji na stronie: http://www.chinadaily.com.cn/a/201902/18/WS5c6a0e2fa3106c65c34e9d2c.html

Przedsiębiorca uzyskał subwencję finansową w ramach programu rządowego "Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Mikro, Małych i Średnich Firm", udzieloną przez PFR SA.

Zamów darmową konsultację
z ekspertem BigChina!

Masz pytania dotyczące importu z Chin do Polski? Możemy Ci pomóc!
Nasz specjalista skontaktuje się z Tobą i udzieli wszystkich potrzebnych informacji.

W trakcie niezobowiązującej rozmowy telefonicznej możesz dowiedzieć się:

Wypełnij formularz, a skontaktujemy się z Tobą w ciągu maksymalnie 24h.