Aktualności

Chiny światowym liderem rynku stoczniowego

Niemal połowa światowej produkcji statków to wyroby chińskich stoczni. Państwo Środka po raz trzynasty zostało globalnym liderem dostaw floty morskiej.

Chiny trzynasty rok z rzędu zostały wiodącym budowniczym statków na świecie. Kraj znalazł się na szczycie listy pod względem trzech głównych wskaźników:
– ponad 47% udziałów w globalnej produkcji
– przeszło 55% nowych zamówień na dostawy statków
– 49% zamówień w trakcie realizacji
Dane chińskiego Ministerstwa Przemysłu i Technologii Informacyjnych wskazują także, że aż sześć spośród dziesięciu najważniejszych stoczni świata to chińskie zakłady produkcyjne.

„Przemysł stoczniowy wszedł w cykl ożywienia, wykazując stały trend wzrostowy” – mówi Cao Bo, naukowiec z Chińskiego Stowarzyszenia Krajowego Przemysłu Okrętowego. Chiny zręcznie wykorzystują możliwości wynikające z rosnącego popytu na żeglugę, a także zakup ropy naftowej i gazu ziemnego. Dostarczając nowe statki umacniają pozycję lidera i są w stanie sprostać zapotrzebowaniu na flotę morską, ale i usługi przewoźnicze.

Obecnie trzy główne klastry stoczniowe znajdują się w delcie rzeki Jangcy, Bohai Rim i delcie Rzeki Perłowej. Szczególny nacisk kładziony jest na rozwój i produkcję tankowców do przewozu skroplonego gazu ziemnego (LNG). Chińskie stocznie udoskonalają też wysokiej klasy zbiorniki zapewniające utrzymywanie gazu w stanie ciekłym w temperaturze -160 stopni Celsjusza. Chińskie zakłady otrzymały w 2022 roku aż 55 zamówień na zbiornikowce LNG, co stanowi ponad 30% światowych zleceń.

Hudong-Zhonghua Shipbuilding (Group) Co Ltd, spółka zależna największej chińskiej stoczni China State Shipbuilding Corporation, ma zaplanowaną produkcję aż do 2028 roku. W tym roku zakład planuje rozpocząć produkcję aż dziewięciu tankowców LNG i dostarczyć na rynek cztery nowe.

Oprócz tankowców LNG, Chiny poczyniły postępy w produkcji innych wysokiej klasy statków i sprzętu do inżynierii morskiej. Niedawno rozpoczęły budowę dużego wycieczkowca i dostarczyły pierwszy na świecie inteligentny statek do akwakultury o wyporności 100 000 ton.

Źródło: https://www.chinadaily.com.cn/a/202301/28/WS63d4e343a31057c47ebab90f.html

Przedsiębiorca uzyskał subwencję finansową w ramach programu rządowego "Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Mikro, Małych i Średnich Firm", udzieloną przez PFR SA.

Zamów darmową konsultację
z ekspertem BigChina!

Masz pytania dotyczące importu z Chin do Polski? Możemy Ci pomóc!
Nasz specjalista skontaktuje się z Tobą i udzieli wszystkich potrzebnych informacji.

W trakcie niezobowiązującej rozmowy telefonicznej możesz dowiedzieć się:

Wypełnij formularz, a skontaktujemy się z Tobą w ciągu maksymalnie 24h.