Procedura importu Porady ekspertów

Jak importować z Chin, krok po kroku – część 1

To pierwszy artykuł z serii „Jak importować z Chin, krok po kroku”. W tym artykule pokażę Ci jak rozsądnie zabrać się za import, gdyż dla wielu osób wydaje się to być odległe. Import z Chin nie jest trudny, ale należy do sprawy podejść z chłodną głową. Poniżej praktyczne porady, jak zacząć. O dalszych importowych krokach dowiesz się z następnych artykułów.

Czego ja właściwie chcę?

Jeśli już zdecydowałeś się na import, powinieneś określić co będzie przedmiotem importu. Proponuję posługiwać się przy tym dwoma kryteriami. Po pierwsze, staraj się skoncentrować na towarach, o których masz już jakieś pojęcie. Jeśli jesteś elektronikiem, zastanów się dwa razy zanim weźmiesz się za import materiałów budowlanych. Oczywiście nie oznacza to, że osoba, która nie ma pojęcia np. o artykułach fryzjerskich, nie będzie umiała z powodzeniem sprzedawać ich w Polsce. Po prostu może być to trudne, gdy konkurencja będzie się znać na tym lepiej. Drugim kryterium jakim warto kierować się przy wyborze linii produktowej jest kryterium nowości rynkowej. Warto dobrze poszukać, by znaleźć ciekawy produkt, który można nazwać nowością ze względu na kształt lub funkcjonalność. Polecam wyszukiwanie takich produktów szczególnie importerom o małym portfelu. Ciekawym produktem można zdobyć początkową przewagę nad konkurencją, która ma więcej zasobów finansowych. Należy jednak pamiętać, że jeśli Ty możesz sprowadzić do Polski nowatorski produkt to za dwa miesiące sprzedawać go będzie konkurencja, a za cztery miesiące nie będzie to już rynkowa nowość. Wówczas trzeba znaleźć inny produkt, albo… inwestora.

Ile potrzebuję pieniędzy na początek?

To jedno z częstszych pytań jakie zadają użytkownicy BigChina.pl. Odpowiedź nie jest taka prosta, gdyż potrzebny kapitał jest uzależniony od tego co chcesz importować i w jakiej fazie rozwoju jest rynek interesujących Cię towarów. Przykładowo, gdybyś chciał rozpocząć import odtwarzaczy mp3, musisz liczyć się z ogromną konkurencją, którą możesz pobić niską ceną, albo wypromowaniem marki produktu. Jedno i drugie kosztuje. Skuteczna kampania wizerunkowa w tej branży to koszt minimum 200 tysięcy złotych. Poza tym taka kampania musi być regularnie odnawiana. Jeśli nie masz tak zasobnego portfela i chcesz walczyć ceną to… musisz mieć równie zasobny portfel. Niską cenę sprzedaży w Polsce, warunkuje niska cena zakupu w Chinach. Nikt nie da Ci niskiej ceny, jeśli nie będziesz kupował w tysiącach sztuk, a tyle właśnie kupuje jednorazowo konkurencja.

Z drugiej strony, jeśli znajdziesz produkt, który jest nowoczesny, ale tani, a którego nie sprzedaje jeszcze nikt w Polsce, wówczas możesz rozpocząć import mając w kieszeni zaledwie 5 tysięcy złotych. Przy szybkiej sprzedaży i 120% marży, następnym razem Twój zakup w Chinach będzie miał już wartość 10 tysięcy złotych.

Jak znaleźć odpowiedniego producenta?

Załóżmy, że przeszukałeś już zasoby BigChina.pl i znalazłeś produkt, który chcesz importować. Okazuje się, że jest produkowany przez 4 fabryki. Warto przeczytać opis każdej z nich zwracając uwagę na takie cechy jak: staż na rynku, wielkość zatrudnienia (jeśli firma jest duża zawsze się pochwali, że zatrudnia wiele osób), podejście do spraw jakości, zakres działania, podejście do obsługi klienta, długość opisu (po dokładnym i wyczerpującym opisie, można założyć, że równie dokładnie i wyczerpująco będzie obsługiwał nas dział handlowy fabryki). Warto też wpisać nazwę takiej firmy w wyszukiwarce Google i zobaczyć czy firma jest obecna w Internecie, np. na zachodnich serwisach b2b i czy ma własną stronę www. Można też za opłatą zlecić nam sprawdzenie fabryki na miejscu, w Chinach.

Dobrze jest znaleźć kilku potencjalnych producentów tego co chcemy sprzedawać. Pozwoli nam to lepiej zorientować się w rynku, zwłaszcza w cenach zakupu. Chińczycy poinformują Cię o nich dopiero gdy złożysz zapytanie ofertowe. Cena produktu uzależniona jest od:

+ wielkości fabryki (im większa, bardziej wiekowa i bardziej renomowana, tym ceny są wyższe)
+ charakteru zamówienia (jednorazowe, czy stała współpraca)
+ wielkości zamówienia (to jest czynnik, który ma największy wpływ na cenę – gdy zamawiamy 100 sztuk jest ona diametralnie różna, niż cena przy zamówieniu 100 tysięcy sztuk)
+ charakter zamawiającego (handlowcy inaczej traktują drobnych przedsiębiorców, a inaczej duże firmy)

Jak zainicjować kontakt z fabryką?

Jeśli dobrze znasz angielski, warto do fabryki zadzwonić i wyrazić zainteresowanie ofertą, po czym umówić się, że dalsze ustalenia będą czynione drogą e-mailową. Kontakt nawiązany telefonicznie jest mniej anonimowy. Jest to też prosta forma sprawdzenia z kim mamy do czynienia. Jeśli chcesz rozpocząć import angażując w to setki tysięcy złotych, na pewno trzeba do Chin pojechać osobiście lub wysłać zaufaną delegację. Dajemy tym samym znak, że zależy nam na współpracy i że stać nas na wizytę w odległym państwie. Z punktu widzenia polskiego importera, najważniejsza jest tu jednak możliwość sprawdzenia kontrahenta i jego otoczenia. O biznesie na większą skalę będziemy jeszcze pisać w osobnych artykułach. Tutaj skupmy się na imporcie w mniejszej skali. W takim wypadku ogromna większość kontaktów handlowych będzie odbywać się drogą internetową. Zacznij od napisania e-maila. Jak to zrobić, dowiesz się w następnym artykule.

Michał Łebkowski

Zamów darmową konsultację
z ekspertem BigChina!

Masz pytania dotyczące importu z Chin do Polski? Możemy Ci pomóc!
Nasz specjalista skontaktuje się z Tobą i udzieli wszystkich potrzebnych informacji.

W trakcie niezobowiązującej rozmowy telefonicznej możesz dowiedzieć się:

Wypełnij formularz, a skontaktujemy się z Tobą w ciągu maksymalnie 24h.