Transport i logistyka Aktualności

Rekordowe spadki cen frachtu morskiego

Od kilku miesięcy ceny frachtu morskiego systematycznie spadają. W tej chwili ceny zbliżają się do pułapu sprzed wybuchu pandemii Covid-19. Kiedy czeka nas powrót do cen z 2019 roku?

Sytuacja na rynku żeglugi morskiej zaczyna się stabilizować. Dotyczy to zarówno terminowości sailingów, spadek cen frachtu, jak i coraz wyższej podaży względem popytu na usługi przewozowe. Gdy jeszcze na początku tego roku stawki za przewóz kontenera 40HQ sięgały nawet 18 000 USD, nie było mowy o obniżkach. Natomiast dziesięć miesięcy później możliwe jest wysłanie kontenera 40HQ z Chin do Polski w cenie oscylującej w granicach 2200 – 2500 USD. Są to ceny niewiele wyższe niż w 2019 roku, zanim pojawił się Covid-19.

Najnowszy indeks Drewry DCI zmalał o około 66% względem analogicznego okresu w roku 2021. Zaobserwować można także już 34-tą z rzędu cotygodniową obniżkę cen frachtu morskiego. Bieżące stawki, mimo że są o około 138% wyższe niż w 2019 roku, dają nadzieję na powrót do cen sprzed pandemii. Wtedy przewóz kontenera 40HQ z Chin do Europy kosztował około 1400-1500 USD. Eksperci prognozują jednak, że nie będzie to możliwe.

Z kolei Shanghai Containerized Freight Index, oparty na 13 głównych szlakach morskich rozpoczynających się w Szanghaju, w tym miesiącu miał wartość 1778,69 USD/TEU. Mocne spadki cenowe zanotowano również na równie popularnych trasach rozpoczynających się we wschodniochińskim Ningbo.

import z chin transport morski

Pomimo niskich cen frachtu, popyt na transporty morskie spada. Prognozy pokazują, że ilość bookingów może być niższa aż o 25% niż w analogicznym okresie w roku ubiegłym. Jest to zaskakujące, tym bardziej, że zbliża się koniec roku. Ponadto w perspektywie dwóch miesięcy rozpoczną się kilkutygodniowe święta noworoczne w Chinach. Zwykle przed tym okresem następowało wzmożone zainteresowanie frachtem, gdyż importerzy chcieli „wypchnąć” towar z Chin nim fabryki rozpoczną sezon urlopowy.

Jeśli stawki nadal będą spadać, istnieje ryzyko zawieszenia niektórych połączeń morskich. Armatorzy w chwili największego popytu na fracht zamawiali nowe stawki, aby sprostać wymogom rynku. Statki te dostarczone będą dopiero w tym i przyszłym roku. Oznacza to, że może pojawić się nadwyżka podaży nad popytem i trudności w finansowaniu armatorskich inwestycji.

Źródło: https://intermodalnews.pl/2022/10/24/czy-spadki-stawek-frachtu-wyhamuja-wkrotce/

Przedsiębiorca uzyskał subwencję finansową w ramach programu rządowego "Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Mikro, Małych i Średnich Firm", udzieloną przez PFR SA.

Zamów darmową konsultację
z ekspertem BigChina!

Masz pytania dotyczące importu z Chin do Polski? Możemy Ci pomóc!
Nasz specjalista skontaktuje się z Tobą i udzieli wszystkich potrzebnych informacji.

W trakcie niezobowiązującej rozmowy telefonicznej możesz dowiedzieć się:

Wypełnij formularz, a skontaktujemy się z Tobą w ciągu maksymalnie 24h.