Transport i odprawa celna

Aranżacja zgodnie z Twoimi oczekiwaniami.

Zapewniamy:

  • Obsługę logistyczną z każdego portu w Chinach pod każdy adres w Europie
  • Wybór optymalnej dla Twojego biznesu formy transportu
  • Atrakcyjne stawki
  • Profesjonalny serwis
  • Kompletowanie i sprawy obieg dokumentów

 

 

Dzięki współpracy z osobami reprezentującymi nas na terenie Chin oraz z wypróbowanymi partnerami wśród firm transportowych i agencji celnych, skutecznie wyręczamy naszych Klientów w obsłudze transportu i odpraw celnych.

Analizując potrzeby Importera, uwzględniając czas, koszty oraz rodzaj produktów, doradzimy właściwe warunki i rodzaj transportu, a także miejsce odprawy celnej.

Transport jest jednym z najważniejszych etapów importu towarów z Chin. Składają się na niego warunki dostawy Incoterms, wielkość ładunku (ilość towaru), wybór odpowiedniego spedytora, stawki frachtu, czas transportu oraz rodzaj transportowanego towaru. Wszystkie te czynniki mają wpływ na koszt transportu, który bezpośrednio przekłada się na finalną cenę importowanego produktu.

Proces transportu jest wieloetapowy i w skrócie można go scharakteryzować w poniższy sposób:

  • określenie kubatury i wagi gotowego towaru
  • ustalenie warunków Incoterms z producentem, czyli międzynarodowych zasad handlu, które określają odpowiedzialność sprzedawcy i importera na poszczególnych etapach transportu
  • wycena transportu, najlepiej u kilku firm spedycyjnych, co pozwoli wybrać najlepszą ofertę
  • zlecenie transportu
  • przygotowanie dokumentów transportowych i dokumentacji niezbędnej do odprawy celnej
  • transport towaru (morski, lotniczy, kolejowy)
  • odprawa celna importowa
  • dostawa do magazynu importera

W zależności od ustalonych warunków Incoterms towar może być między innymi: odebrany przez importera bezpośrednio z fabryki (warunki EXW), dostarczony przed fabrykę do wybranego portu w Chinach (FOB), bądź wysłany przez producenta do portu w kraju docelowym importera (CIF).

Kluczowym etapem jest przygotowanie dokumentów niezbędnych do wykonania odprawy celnej importowej. W zależności od rodzaju towaru, organy celne mogą wymagać różnych certyfikatów, oprócz standardowej dokumentacji transportowej i handlowej. Niezbędne dokumenty, jakie musi przygotować importer, przy zgłaszaniu towaru do odprawy to:

  • faktura handlowa w języku angielskim wraz z jej tłumaczeniem
  • packing list
  • BL (morski list przewozowy) lub Telex
  • deklaracja zgodności (jeśli towar tego wymaga)
  • świadectwo pochodzenia (jeśli towar tego wymaga)
  • test report (raporty z testów) lub MSDS (karta charakterystyki) – także jeśli dany towar tego wymaga

Choć za przygotowanie dokumentów odpowiedzialny jest importer, to samym zgłoszeniem towaru do odprawy może zająć się wyspecjalizowana agencja celna. Agenci celni przygotowują zgłoszenie celne, obliczają należności celno-skarbowe oraz wysyłają komplet dokumentów do najbliższego Urzędu Celnego. Odprawa celna towaru może odbyć się zarówno w porcie kraju docelowego, w mieście przeznaczenia towaru, bądź w dowolnym kraju wspólnoty europejskiej.

Należy pamiętać, aby przed pierwszym importem uzyskać numer EORI, który umożliwia rozliczenie odprawy celnej na terenie Unii Europejskiej. Warto skorzystać z usług agencji celnej do reprezentowania firmy przed urzędem celnym. Agencje celne pomagają zweryfikować poprawność przygotowanych dokumentów, jak również w imieniu importera sporządzają zgłoszenie do odprawy celnej.

BigChina skutecznie wyręcza importerów w organizacji transportu z Chin i dokonywaniu odpraw celnych. Aranżujemy transporty morskie, kolejowe, lotnicze – zarówno wykonując odbiór towaru bezpośrednio z fabryk, jak i wszystkich portów i terminali na terenie Państwa Środka. Obsługujemy ładunki drobnicowe LCL oraz pełnokontenerowe FCL. W ramach organizacji transportu wyceniamy różne rodzaje transportu, aby wybrać dla importera najkorzystniejszą ofertę, przygotowujemy niezbędne dokumenty do odprawy celnej a także pośredniczymy w dokonywaniu odpraw. Import towarów z BigChina jest bezpieczny, ponieważ realizują go specjaliści z wieloletnim doświadczeniem, mający na koncie setki pomyślnie przeprowadzonych transakcji z chińskimi producentami.

Rodzaje transportu z Chin

Import z Chin może być realizowany za pomocą różnych środków transportu. Najtańszą i najbardziej popularną opcją jest wysyłka towaru statkiem. W ostatnich latach na popularności zyskują połączenia pociągowe z Państwem Środka. Mniej popularną firmą transportu, głównie ze względu na wysokie koszty, pozostaje transport samolotem. Spedytorzy oferują jeszcze możliwość transportu intermodalnego, który korzysta z kilku rodzajów środka transportu przy użyciu jednego kontenera. Poniżej przedstawiamy wady i zalety poszczególnych form transportu towarów.

Transport morski oferuje najniższe ceny, jednak wiąże się z najdłuższym czasem oczekiwania na towar. Fracht morski z Chin do Europy, w zależności od lokalizacji portu załadunku i portu wyładunku, trwa zwykle od 30 do 40 dni. To jednak nie koniec – wraz z odprawą celną i dostawą do magazynu importera całość trwa około 45 – 50 dni.

Najpopularniejsze porty morskie w Chinach, jednocześnie jedne z największych na świecie, to:

  • Haikou
  • Zhanjiang
  • Zhuhai
  • Kanton
  • Shenzen
  • Hongkong
  • Shantou
  • Xiamen
  • Wenzhou
  • Ningbo
  • Shanghai
  • Nankin
  • Qingdao
  • Yantai
  • Tianjin
  • Pekin
  • Dalian

Drogą morską można przewozić zarówno ładunki drobnicowe jak i pełnokontenerowe. Ze względu na niewielką ilość obostrzeń dotyczącą transportowanym towarów, statki są bardziej uniwersalne niż kolej lub samolot.

Transport kolejowy to najbardziej ekologiczna i stosunkowo szybka forma transportu. Pociągi jadą z Chin do Polski w czasie około 12-20 dni, w zależności od lokalizacji terminala kolejowego na terenie Państwa Środka. Warto dodać, że siatka połączeń między Chinami a Europą stale się zagęszcza. O ile dekadę temu pociągi wykonywały około 80 kursów rocznie, to obecnie jest to około 2500 kursów w ciągu roku. Najważniejsze terminale kolejowe w Chinach to:

  • Chengdu
  • Chongqing
  • Wuhan
  • Changsha
  • Hefei
  • Zhengzhou
  • Tianjin
  • Qingdao
  • Nantong
  • Suzhou
  • Szanghai
  • Ningbo
  • Hangzhou
  • Yiwu
  • Xiamen
  • Shenzen
  • Kanton

Co istotne – koleją można przewozić wyłącznie ładunki drobnicowe lub pełnokontenerowe, ale tylko w kontenerze 40 HQ. Jest to jedyny typ kontenera, którego wymiary i kubatura pozwalają na umieszczenie go na naczepie pociągu.

Transport lotniczy jest optymalnym rozwiązaniem dla importu niewielkich towarów. To idealne rozwiązanie dla importerów, którzy potrzebują w krótkim czasie przewieźć towar. Dotyczy to zwłaszcza drobnych produktów sezonowych, lub wyrobów o krótkim terminie przydatności (np. cięte kwiaty, lub żywność). Porty lotnicze obsługują połączenia nie tylko firm spedycyjnych, ale również kurierskich – między innymi: UPS, DHL, TNT, czy FedEx. Do największych lotniczych terminali towarowych w Chinach należą:

  • Hongkong International
  • Shanghai Pudong International
  • Beijing Capital International
  • Guangzhou Bayun International
  • Shenzhen International

Transport intermodalny, czyli kombinowany, wykorzystuje więcej niż jeden środek transportu do przewozu jednej jednostki ładunkowej (np. kontenera). W transporcie intermodalnym towar nie jest przeładowywany. Zmianie ulega wyłącznie środek transportu – statek, pociąg, bądź samochód. Przykładem może być kontener, który płynie z Szanghaju do Gdyni, potem z Gdyni pociągiem do Katowic, a z Katowic samochodem bezpośrednio do magazynu klienta.

W transporcie kombinowanym, w zależności od użytego środka transportu, wyróżnić można między innymi: transporty szynowo-drogowe, drogowo-morskie, szynowo-drogowo-morskie, czy szynowo-drogowo-rzeczne.

Wybór odpowiedniego przewoźnika

Istnieje wiele czynników mających wpływ na efektywność transportu z Chin, zarówno morskiego, kolejowego, jak i lotniczego. Importerom w szczególności zależy na czasie, dotrzymywaniu ustalonych terminów, cenie oraz bezpieczeństwie towaru. Niska cena nie zawsze idzie w parze z jakością obsługi. Z kolei zbyt krótki czas frachtu może być kuszący, ale w rzeczywistości może skutkować kilkutygodniowymi opóźnieniami.

Jakimi kryteriami należy kierować się przy wyborze firmy spedycyjnej?

Terminowość. Z uwagi na odległość pomiędzy Chinami a Polską czas transportu towarów pomiędzy krajami jest stosunkowo długi. W przypadku transportu morskiego sam fracht trwa około 30-40 dni, fracht kolejowy około 12-20 dni, lotniczy – jeden dzień. To jednak nie wszystko. Na czas transportu składają się również:

  • okres oczekiwania na miejsce na statku, w pociągu, lub w samolocie
  • przeładunki w portach i magazynach
  • rozładunek w porcie docelowym
  • odprawa celna i dostawa

Dlatego dotrzymywanie terminów jest istotne, ponieważ nawet kilkudniowe opóźnienie może przynieść poważne konsekwencje dla importera, który nie otrzyma towaru na czas. Przed podjęciem współpracy ze spedytorem warto zapytać, czy planowane terminy wyjazdu przesyłek z Chin i przyjazdu do Polski są realne, jakie mogą wystąpić opóźnienia i jak często się one przydarzają.

Cena. Każdy przewoźnik oferuje nieco inne stawki transportu, ze względu na różne rodzaje kontraktów pomiędzy firmami spedycyjnymi a armatorami, koleją, bądź liniami lotniczymi. Przewoźnicy zwykle nawiązują współpracę z kilkoma armatorami. Dzięki temu mogą negocjować ceny frachtu lub zaoferować importerowi wysyłkę towaru na armatorze, który w danym momencie posiada niższe stawki transportowe. Decydując się na stawki niższe od średnich stawek rynkowych należy jednak liczyć się z opóźnieniami. Często przewoźnicy oferują wyjątkowo niskie ceny transportu z adnotacją, że kontener może wypłynąć tydzień później niż jest to planowane.

Zakres usług. Istotny jest wybór przewoźnika, który zapewni pełną obsługę transportu – począwszy od odbioru towaru z chińskiej fabryki lub portu, aż po odprawę i dostawę do magazynu importera. Dzięki temu droga towaru z Chin do miejsca docelowego objęta jest jedną umową transportu. Z kolei importer nie musi martwić się poszukiwaniem kolejnych zleceniobiorców odpowiedzialnych za poszczególne etapy przewozu towaru.

Warto więc postawić na sprawdzonego przewoźnika, który posiada wieloletnie doświadczenie w obsłudze transportów międzynarodowych. BigChina, we współpracy z renomowanymi firmami spedycyjnymi, organizuje zarówno transporty morskie, kolejowe, jak i lotnicze. Mając na celu zróżnicowane wymagania importerów, pomagamy w wyborze przewoźników, którzy są rzetelni, terminowi oraz oferują konkurencyjne stawki frachtu.

Dokumentacja transportowa

Międzynarodowy transport towarów odbywa się w oparciu o umowy przewozu, które zawierane są pomiędzy firmą spedycyjną a przewoźnikiem realizującym fracht, bądź właścicielem środka transportu. W ramach tych kontraktów realizowane są przewozy towarów poszczególnych zleceniodawców, czyli importerów. Umowa przewozu to jednak nie jedyny dokument, na podstawie którego odbywa się transport. Istnieje szereg wymogów dokumentacyjnych, których musi dopełnić importer oraz przewoźnik, aby skutecznie przewieźć towar z Chin do Polski i dokonać odprawy celnej importowej w kraju przeznaczenia. Do najważniejszych dokumentów należą:

  • Faktura handlowa – Commercial Invoice
  • Tłumaczenie faktury handlowej
  • Packing List
  • Konosament czyli morski list przewozowy – w formie oryginałów lub w wersji elektronicznej (Bill of lading, Telex B/L)
  • Lotniczy list przewozowy – Air Waybill (AWB)
  • Kolejowy list przewozowy – SMGS
  • Świadectwo pochodzenia – Certificate of origin
  • Deklaracja zgodności – Declaration of Comformity
  • Raporty z testów – Test Teport
  • Karta charakterystyki – MSDS
  • Pozwolenie CITES

Fakturę handlową przygotowuje eksporter, czyli chiński producent. Faktura poświadcza, że wyrób został wyeksportowany i określa jego wartość handlową. Na fakturze powinny dodatkowo znaleźć się warunki Incoterms oraz informacja o kraju pochodzenia towaru.

Tłumaczenie faktury handlowej sporządzane jest przez importera. Tłumaczenie jest pomocne w dokonywaniu odprawy celnej, ponieważ agentom celnym łatwiej jest dokonać klasyfikacji towaru w oparciu o jego polską nazwę handlową.

Konosament oraz lotniczy i kolejowy list przewozowy to dokumenty, które szczegółowo opisują zawartość i wielkość przesyłki. Jednocześnie zobowiązują przewoźnika do wydania towaru importerowi w miejscu przeznaczenia. Dokumenty te sporządzane są przez przewoźników.

Świadectwo pochodzenia może być wymagane w przypadku importu niektórych towarów. Dokument ten potwierdza, że dany towar został wyprodukowany lub znacząco przetworzony w danym kraju. Świadectwo wystawiane jest przez eksportera, czyli chińskiego producenta.

Deklaracja zgodności sporządzana jest w oparciu o certyfikat CE lub RoHS. Dokument ten jest pisemną deklaracją producenta, że dany wyrób spełnia wymogi dyrektyw europejskich w zakresie bezpieczeństwa produktu.

Raporty z testów to dokumenty wydawane przez jednostki notyfikowane, np. laboratoria. Zwykle sporządzane są dla półproduktów, substancji chemicznych, bądź tworzyw sztucznych. Zadaniem raportu jest określenie składu danego wyrobu, czy klasy jego bezpieczeństwa.

Karta charakterystyki również sporządzana jest przez jednostki notyfikowane. Zwykle dotyczy tworzyw sztucznych, substancji chemicznych, akumulatorów, baterii lub innych towarów mogących stanowić potencjalne zagrożenie w transporcie lub ich użytkowaniu. MSDS zazwyczaj służy przewoźnikom do określenia klasy bezpieczeństwa towaru, dzięki czemu są oni w stanie zapewnić odpowiednie warunki do przewozu danego wyrobu, tak aby nie uległ on zniszczeniu i nie zagrażał innym transportowanym ładunkom.

Pozwolenie CITES wystawiane jest przez organ reprezentujący CITES w danym kraju. Deklaracja taka wymagana jest tylko dla wyrobów, które objęte są konwencją CITES (np. produkty wykonane ze skór naturalnych, rośliny, zwierzęta).

Odprawa celna – co to jest?

Odprawa celna towaru jest kluczowym etapem importu, od którego zależy powodzenie całego przedsięwzięcia. Dlatego tak ważne jest, aby rzetelnie się do niej przygotować. Mowa zarówno o dokumentacji, którą należy przedstawić organom celnym, jak i o właściwym oznakowaniu importowanego towaru. Import towaru jest właściwie tożsamy z odprawą, ponieważ jest to czynność, która umożliwia wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru oraz jego dalszą odsprzedaż na jednolitym rynku europejskim.

Co jest niezbędne do przeprocesowania odprawy importowej?

Numer NIP. Jeśli importer chce legalnie handlować importowanym towarem, musi wprowadzić go na rynek europejski jako przedsiębiorca. Osoby prowadzące działalność gospodarczą muszą zatem zarejestrować swoją działalność, aby móc dokonać importu towaru.

Numer EORI. Umożliwia on rozliczenie importu w elektronicznym systemie handlu i administracji celnej Unii Europejskiej. Numer nadawany jest na podstawie numeru NIP.

Agencja celna. Importer, który nie czuje się pewnie w sporządzaniu dokumentacji i zgłoszeń do oprawy, powinien skorzystać z usług agencji celnej. Agent w imieniu importera obliczy należności celno-podatkowe, przygotuje zgłoszenie do odprawy oraz będzie reprezentował przedsiębiorcę w kontaktach z Urzędem Celnym. Agencja celna działa w oparciu o upoważnienie bezpośrednie lub pośrednie, które uprawnia ją do dokonywania niezbędnych czynności celnych w imieniu klienta.

Istnieje kilka typów odprawy celnej importowej, które może wybrać importer. Rodzaje odpraw różnią się między sobą nie tylko miejscem dokonywania czynności celnych, ale także sposobem rozliczania należności celno-skarbowych. Przedstawiamy typy odpraw celnych:

Odprawa celna zwykła (dopuszczenie do obrotu). To najpopularniejszy typ odprawy, w której importer opłaca wyliczone należności celne (cło i VAT) przy zgłoszeniu towaru do odprawy. Gdy należności zostaną zaksięgowane na koncie Urzędu Celnego, wyrób jest zwalniany i dopuszczany do obrotu towarowego na terenie wspólnoty europejskiej. W przypadku skorzystania z usług agencji celnej, towar jest zwalniany od razu po dostarczeniu potwierdzenia płatności cła i VAT.

Odprawa celna uproszczona. Stosowana przez importerów, którzy nie chcą zamrażać środków na poczet zapłaty podatków. Ten typ odprawy umożliwia rozliczenie podatku z tytułu importu wraz z najbliższą deklaracją podatkową. Jednocześnie towar zostaje dopuszczony do obrotu. Odprawa uproszczona stosowana jest w oparciu o Artykuł 33a ustawy o podatku od towarów i usług. Importer może odroczyć płatność podatku VAT7, gdy jego firma rozlicza się w systemie miesięcznym oraz podatku VAT7D przy rozliczeniach kwartalnych. W przypadku odprawy fiskalnej zagranicą płatność VAT jest z automatu odroczona do momentu złożenia deklaracji VAT7.

Odprawa celna odroczona. To rzadko stosowany rodzaj odprawy, który następuje gdy Urząd Celny nie potrafi samodzielnie zakończyć odprawy (np. z powodu braku odpowiedniej techniki kontroli importowanego towaru). Wtedy przekazuje kontrolę w ręce innego urzędu.

Odprawa celna warunkowa. Umożliwia ona warunkowe zwolnienie od cła i VAT w odniesieniu do towarów przywożonych w określonych celach i przeznaczonych do powrotnego wywozu. Stosuje się ja w tranzycie celnym, lub w odniesieniu do towarów, które wysyłane są z magazynu celnego lub strefy wolnocłowej. Odprawę warunkową można stosować do produktów przeznaczonych na targi, czy występy artystyczne, a także produktów przeznaczonych do naprawy.

Jakie dokumenty są niezbędne do odprawy importowej towaru?

  • Faktura handlowa (zawierająca dane odbiorcy, dane nadawcy, warunki Incoterms)
  • Tłumaczenie faktury handlowej
  • Packing List
  • Konosament / list przewozowy morski, lotniczy lub kolejowy
  • Świadectwo pochodzenia
  • Deklaracja zgodności
  • Raporty z testów
  • Karta charakterystyki
  • Pozwolenie CITES
  • Oświadczenie o zastosowaniu sklejki, jeśli korzystamy ze skrzyń, które nie stanowią opakowań drewnianych.
  • Instrukcja obsługi w języku angielskim, lub chińskim oraz jej tłumaczenie.

Odprawę celną dokonuje się w oparciu o powyższą dokumentację oraz zgłoszenie celne. Po zakończonej odprawie importer otrzymuje dokument SAD oraz poświadczone zgłoszenie celne, które są potwierdzeniem dokonania czynności celnych.

Koszty odprawy celnej z Chin

Koszty odprawy celnej stanowią istotny element całości kosztów importu jakie ponosi przedsiębiorca. Często przemawiają one za rentownością lub jej brakiem dla importu danego towaru. To, jakie koszty pojawią się na odprawie, zależy od rodzaju importowanych produktów. Dlatego warto, jeszcze przed złożeniem zamówienia w chińskiej fabryce, zapoznać się z taryfikacją celną jaka obejmuje importowany wyrób. Pozwoli to importerowi skalkulować potencjalne koszty i przygotować się na ich pokrycie. Jednocześnie koszty odprawy doliczyć należy do finalnej ceny produktu. Jeśli koszty odprawy będą zbyt wysokie, końcowa cena towaru również może być wysoka, co może prowadzić do problemów w dalszej sprzedaży towaru, który jest tańszy u konkurencji.

Na jakie koszty odprawy celnej należy się przygotować?

VAT. Podatek od importowanego towaru z Chin wynosi odpowiednio 5, 8 i 23%, przy czym najczęściej stosuje się podatek w wysokości 23%. Podatek VAT liczony jest od wartości netto towaru od cła obliczonego dla tego towaru.

Cło. Wysokość cła zależna jest od rodzaju importowanych produktów. Niektóre grupy produktów objęte są zerową stawką celną, inne wahają się w zakresie od 1 do 10%. Jednak prawdziwą pułapką dla importera są wyroby objęte cłem antydumpingowym. Jego wysokość, oprócz standardowej stawki cła, może sięgać nawet 70%! Cło obliczane jest na podstawie wartości netto towaru oraz kosztu transportu towaru na zagranicznym odcinku.

Odprawa celna. Jeśli korzystamy z usług agencji celnej pojawi się dodatkowy koszt pośrednictwa w kontaktach z Urzędem Celnym. Kwoty te zwykle wahają się w granicy od 150 do 300 zł przy pojedynczym zgłoszeniu celnym. Są to jednak stosunkowe niskie koszty w zamian za pewność, że dokumenty i zgłoszenie celne zostaną poprawnie sporządzone, bez narażania importera na dodatkowy stres związany z błędnie uzupełnioną dokumentacją.

Przeciągająca się odprawa celna towaru, np. w wyniku niepełnej dokumentacji, lub konieczności uszlachetniania towaru, może wywołać dodatkowe koszty. Są one jednak związane z transportem towaru, a zatem z jego magazynowaniem lub nieterminowym zwrotem pustego kontenera do portu. Dlatego do odprawy należy przygotować się z odpowiednim zapasem czasu i skompletować niezbędne dokumenty już na etapie zlecenia transportu towaru z Chin.

Bariery i wyzwania w odprawie celnej z Chin

Odprawa celna to istotny element importu, od którego zależy powodzenie całego procesu. To, czy towar pomyślnie przejdzie odprawę, w znacznej mierze zależy od czujności importera i poziomu jego przygotowania do tej procedury. Niezależnie od rodzaju dokonywanej odprawy, kluczowe są: przygotowanie poprawnej dokumentacji importowej, zgromadzenie wymaganych certyfikatów dla danego wyrobu a także właściwe oznakowanie produktów i ich opakowań.

Choć nie wszystkie produkty wymagają dodatkowych certyfikatów, czy deklaracji zgodności, warto zapoznać się z wymogami prawnymi jeszcze przed złożeniem zamówienia. Posiadając wiedzę na temat wymaganych dokumentów importer będzie w stanie poprosić o nie producenta odpowiednio wcześniej. Zatem jeśli okaże się, że producent nie posiada np. wymaganego certyfikatu CE, warto dokonać zmiany dostawcy.

Jakie problemy może napotkać importer podczas odprawy celnej importowej?

  • Brak kraju pochodzenia na fakturze handlowej. Faktura od chińskiego producenta powinna zawierać informację o kraju produkcji towaru (Country of origin). Dzięki temu organy celne będą mieć pewność, że w odniesieniu do importowanych wyrobów powinny zastosować stawki celne odpowiednie dla krajów trzeciego świata w przypadku importu z Chin.
  • Brak reguły Incoterms. Reguły Incoterms 2020 określają międzynarodowe zasady handlu towarem, czyli warunki dostawy towaru. Umieszczenie zastosowanej reguły pozwoli ustalić agentowi celnemu w jakim stopniu producent oraz importer pokryli koszty transportu towaru. Dzięki temu możliwe będzie ustalenie wysokości cła dla zagranicznego odcinka transportu w przypadku gdy to na importerze spoczywa obowiązek aranżacji transportu.
  • Brak deklaracji zgodności. Deklaracja wystawiana jest przez producenta na bazie posiadanego certyfikatu CE. Deklaracja jest zatem potwierdzeniem chińskiego dostawcy, że dany wyrób jest zgodny z europejskimi Dyrektywami Nowego Podejścia i może zostać wprowadzony na jednolity teren Unii Europejskiej. Niektóre produkty wymagać będą dodatkowo raportów z testów, deklaracji CITES, czy nawet oświadczenia o braku azbestu w danym wyrobie.
  • Niepoprawne oznakowanie towaru lub jego brak. Wyroby, które posiadają certyfikat CE lub certyfikat RoHS muszą zostać opatrzone znakiem CE lub RoHS. Będzie to sygnał dla konsumenta, że produkt spełnia wymogi dyrektyw europejskich. Ponadto, w przypadku np. maszyn, zabawek, czy elektroniki użytkowej, na produktach powinny znaleźć się informacje o prawidłowym użytkowaniu towaru, lub ostrzeżenia wynikające z niewłaściwego posługiwania się danym przedmiotem. Do właściwego znakowania towaru zaliczyć należy również etykiety zawierające nazwę wyrobu i jego numer seryjny, dane producenta oraz dane importera.
  • Rewizja towaru. Organy Celne typują kontenery losowo do rewizji, co pozostałe poza wpływem importera. Powodem rewizji mogą być wątpliwości odnośnie dokumentacji handlowej, chęć weryfikacji czy towar jest właściwie oznakowany, czy konieczność sprawdzenia, czy w kontenerze znajdują się produkty, które zostały zadeklarowane w liście przewozowym. Oprócz rewizji może nastąpić skanowanie kontenera, które nie wymaga otwarcia kontenera i ręcznego przejrzenia jego zawartości.
  • Błędnie obliczone należności celne. Przygotowanie zgłoszenia celnego i obliczenie należności celnych nie należy do prostych zadań. Aby uniknąć błędów w sporządzaniu zgłoszenia celnego warto skorzystać z pomocy agencji celnej, która w imieniu importera obliczy wymagane na granicy cło oraz VAT i prześle odpowiednie dokumenty do Urzędu Celnego. Błędnie obliczone należności mogą skutkować koniecznością korekty zgłoszenia celnego i dokumentu SAD co jest bardzo czasochłonne.
  • Brak numer EORI. Wniosek o nadanie numeru EORI należy złożyć minimum miesiąc przed planowaną odprawę celną. Numer EORI umożliwia dokonywanie odpraw celnych towaru, zatem konieczne jest jego posiadanie jeśli chcemy wprowadzić towar na rynek wspólnoty europejskiej. Jego nadanie może potrwać kilka dni, jednak w przypadku błędów we wniosku lub konieczności doprecyzowanie niektórych informacji, procedura może wydłużyć się nawet do kilku tygodni.

Aby uniknąć nieprzyjemności na odprawie należy odpowiednio wcześnie się do niej przygotować. Mowa zarówno o niezbędnej dokumentacji, znakowaniu produktów, ale i wymogach formalnych takich jak posiadanie numeru EORI czy upoważnienie agencji celnej do dokonywania zgłoszeń w najbliższym urzędzie celnym w imieniu importera. Szereg dokumentów, które należy okazać na odprawie, warto skonsultować z agencją celną, która doradzi, czy są one sporządzone poprawnie.

Ubezpieczenie towaru z Chin

Ubezpieczenie transportowe jest podstawową formą zabezpieczenia importu. Mowa tutaj zarówno o uszkodzeniu towaru, jego opakowań zbiorczych i jednostkowych, czy nawet zagubieniu przesyłki. Koszt ubezpieczenia może pokryć zarówno nadawca towaru, jak i odbiorca czyli importer. W przypadku reguł handlu międzynarodowego Incoterms z grupy C oraz D koszty ubezpieczenia zwykle spoczywają na sprzedawcy towaru. Natomiast w przypadku reguł grupy E oraz F zakup ubezpieczenia leży w gestii importera.

Warto zaznaczyć, że ubezpieczenie w transporcie obowiązuje wyłącznie w przypadku wyraźnego zaznaczenia chęci skorzystania z takiej opcji. Zazwyczaj może to być prośba w formie wiadomości mailowej, lub adnotacja na zleceniu transportowym. Dopiero na tej podstawie spedytor, w imieniu importera, wykupuje polisę ubezpieczeniową dla konkretnej przesyłki.

Stawki ubezpieczenia zależne są od jego rodzaju i skali obejmowanych przez nie przypadków. Wyróżnia się kilka typów ubezpieczenia:

Podstawowe. Obejmuje zniszczenia powstałe w procesie transportu oraz przeładunku towaru. Może to być całkowite lub częściowe uszkodzenie towaru oraz jego opakowań jednostkowych bądź zbiorczych.

Na wypadek strajku. Dotyczy opóźnień w transporcie wynikających ze strajku pracowników branży transportowej.

Ryzyko wojny. W przypadku transportu towaru przez terytoria ogarnięte konfliktem, lub o napiętej sytuacji polityczno-społecznej, można skorzystać z ubezpieczenia zabezpieczającego towar od zniszczenia lub konfiskaty na wskazanym terytorium.

Ubezpieczenie przesyłek temperaturowych. Niektóre rodzaje towarów wymagają transportu w odpowiednich warunkach i temperaturze (np. żywność, kwiaty). Jest wypłacane gdy dojdzie do niezachowania właściwej temperatury w kontenerze, które spowoduje uszkodzenie towaru lub obniży jego jakość.

Dodatek piracki. Ten rodzaj ubezpieczenia stosowany jest przymusowo na wodach morskich i oceanicznych, na których ryzyko piractwa jest wysokie. Dodatkowy koszt wynikający z ryzyka napaści przez piratów doliczany jest automatycznie przez spedytora do faktury za transport.

Koszty ubezpieczenia transportowego są niewielkie w porównaniu ze skalą kosztów, które powstaną wskutek zniszczenia towaru lub jego konfiskaty np. w wyniku działań zbrojnych. Dlatego warto każdorazowo, przy każdym imporcie towarów, zdecydować się na wykup polisy czy to w opcji podstawowej, czy rozszerzonej. Stawki ubezpieczenia wahają się zwykle w granicy 0,5 promila do 1,5% wartości towaru oraz frachtu. Zatem jego koszty są naprawdę niskie, a uchroniły już wielu importerów przed poważną stratą finansową.

Współpraca z agentem celnym

Odprawa celna towaru należy do najważniejszych etapów udanego importu. To od jej powodzenia zależy, czy importer będzie mógł legalnie wprowadzić zakupiony w Chinach towar na rynek. Również powstałe na odprawie celnej importowej opłaty, takie jak VAT i cło, są kluczowe dla opłacalności przedsięwzięcia. Zbyt wysokie cło (np. antydumpingowe) może sprawić, że atrakcyjna cena produktu przedstawiona przez chińskiego dostawcę przestanie być atrakcjna po opłaceniu należnych podatków i ceł. Dlatego przed dokonaniem odprawy należy się do niej sumiennie przygotować. Mowa zarówno o dokumentacji importowej, jak i wcześniejszej kalkulacji kosztów celnych.

Nieocenioną pomocą dla początkujących, ale i doświadczonych, importerów pozostają agenci celni. To za ich pośrednictwem można dokonać zgłoszenia celnego, to oni odpowiedzialni są za obliczenie należności celno-podatkowych, a także służą pomocą w przygotowaniu niezbędnej dokumentacji importowej.

Jakie są najważniejsze zalety współpracy z agencją celną?

Brak błędów w dokumentacji. Poprawne obliczenie należności celno-podatkowych oraz sporządzenie zgłoszenia celnego są bardzo ważne, aby uniknąć stresu i kosztów związanych z korygowaniem dokumentów. Doświadczony agent celny będzie wiedział w jaki sposób dopasować taryfikację celną do importowanych produktów i jak przygotować dokumenty takie jak zgłoszenie celne, czy SAD.

Brak stresu w kontakcie z Urzędem Celnym. Agencja celna działa w oparciu o upoważnienie, zatem reprezentuje importera w kontaktach z Urzędem Celnym. To za jej pośrednictwem przesyłane są dokumenty do Urzędu, jak również spływają decyzje i dokumenty zwrotne z Urzędu do importera.

Szybka odprawa. Korzystając z usług agencji celnej możemy przyspieszyć proces odprawy celnej nawet o kilka dni. Dotyczy to wyłącznie odprawy celnej zwykłej (tak zwane: dopuszczenie do obrotu). Jeśli importer nie korzysta z usług agenta celnego, jego towar zostanie zwolniony do obrotu w momencie, gdy Urząd Celny odnotuje na swoim koncie płatność za cło oraz podatek VAT. W przypadku pośrednictwa agencji celnej, zwolnienie towaru następuje w oparciu o potwierdzenie zapłaty należności celnych, bez konieczności oczekiwania aż płatność zostanie zaksięgowana na koncie Urzędu.

Doradztwo. Jeśli importer jest niedoświadczony i nie wie, jakie dokumenty powinien przygotować do odprawy, agencja celna podpowie, jakich dokumentów brakuje, lub jak powinny poprawnie wyglądać.

Eksperci. Niektóre agencje celne specjalizują się w odprawach wybranych rodzajów towarów. Mogą to być np. zabawki, maszyny, czy produkty opatrzone chronionym znakiem towarowym. Jeśli towar jest nietypowy, importer nie ma pewności jakie dokumenty powinien zgromadzić do odprawy lub pod jakim kodem celnym zgłosić towar, warto udać się do agencji, która go w tym wyręczy.

Koszt odprawy celnej za pośrednictwem agencji celnej jest niski. Ceny wahają się w zakresie od 200 do 300 zł, w zależności od ilości zgłaszanego towaru. Do kosztów należy również doliczyć symboliczną opłatę skarbową, która służy do rejestracji upoważnienia stałego. Korzyści płynące ze skorzystania z usług specjalisty są znaczące. Oszczędność czasu, minimalizacja błędów w dokumentacji i brak stresu to tylko niektóre z zalet.

Podsumowanie

Znajomość reguł handlu międzynarodowego Incoterms jest dla każdego importera istotnym aspektem pomyślnego importu. To dzięki nim importer będzie wiedział jaki obowiązki transportowe spoczywają na chińskim dostawcy, a jakie na kupującym. Zastosowane reguły Incoterms będą również mieć wpływ na ogólną celne transportu towaru z Chin.

Kolejną kluczową kwestią podczas importu jest odprawa celna. Jeszcze przed jej dokonaniem należy poznać rodzaje odpraw, z jakich importer może skorzystać, oraz jakie dokumenty należy przygotować aby bezpiecznie wprowadzić towar na jednolity rynek europejski. W tej sytuacji warto skorzystać z doświadczenia agencji celnej, która będzie reprezentować importera wobec Urzędu Celnego i sporządzi poprawne zgłoszenie celne.

Jeszcze przed złożeniem zamówienia dobrze jest sprawdzić koszty transportu oraz wysokość należności celno-podatkowych jakie pojawią się przy odprawie celnej. To często od nich zależy opłacalność całego przedsięwzięcia.

Kluczowe jest także przygotowanie niezbędnych dokumentów. Należą do nich między innymi: faktura handlowa wraz z tłumaczeniem, packing list, BL oraz deklaracje i certyfikaty jeśli dany produkt tego wymaga. Aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek na odprawie, o stosowne dokumenty należy poprosić producenta już na etapie realizacji zamówienia. Wtedy zyskamy pewność, że dostawca na pewno je posiada i nie będziemy musieli uzupełniać brakującej dokumentacji w ostatniej chwili.

Skontaktuj się z nami





    Przedsiębiorca uzyskał subwencję finansową w ramach programu rządowego "Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Mikro, Małych i Średnich Firm", udzieloną przez PFR SA.

    Zamów darmową konsultację
    z ekspertem BigChina!

    Masz pytania dotyczące importu z Chin do Polski? Możemy Ci pomóc!
    Nasz specjalista skontaktuje się z Tobą i udzieli wszystkich potrzebnych informacji.

    W trakcie niezobowiązującej rozmowy telefonicznej możesz dowiedzieć się:

    Wypełnij formularz, a skontaktujemy się z Tobą w ciągu maksymalnie 24h.