Kalkulacja kosztów importu

Sprawdzimy opłacalność Twojego importu z Chin, a wynik przedstawimy w formie raportu.
Projekt importu z Chin:

 

  • Przepisy celne, stawki celne przy wwozie towarów z Chin na teren Unii Europejskiej.
  • Wymagane certyfikaty przy wwozie towarów z Chin na teren Unii Europejskiej.
  • Kalkulacja kosztów importu:
    • Produkty
    • Transport i obsługa celna
    • Opłaty celno-skarbowe

BigChina tworzy na zlecenie Klientów różnego rodzaju raporty dotyczące rynku chińskiego. W zależności od zakresu powierzonych zadań, ułatwiają one nawiązanie współpracy z właściwymi dostawcami, pomagają w ocenie ryzyka importu czy kalkulacji związanych z nim kosztów.

Staranne przygotowanie importu wymaga dużego nakładu pracy. Obejmuje wytypowanie chińskiego partnera, negocjacje w zakresie warunków dostawy, ceny, opcji dodatkowych. 

W tym raporcie znajdują się wszelkie dane potrzebne do podjęcia decyzji o opłacalności importu wskazanego produktu oraz jego późniejszej realizacji.

Proponowany raport zawiera informacje na temat ewentualnych obostrzeń i przepisów przy imporcie towarów na teren Unii Europejskiej oraz pozostałych kosztów importu z uwzględnieniem transportu, obsługi celnej i stawki celnej na dany towar. 

Wielu importerów utożsamia import z Chin właśnie z transportem. Warto jednak wspomnieć, że transport jest jedynie jednym z etapów importu, pomiędzy odbiorem wyprodukowanego towaru a jego odprawą celną importową.

Dzięki współpracy z osobami reprezentującymi nas na terenie Chin oraz z wypróbowanymi partnerami wśród firm transportowych i agencji celnych, skutecznie wyręczamy naszych Klientów w obsłudze transportu i odpraw celnych. Analizując potrzeby Importera, uwzględniając czas, koszty oraz rodzaj importowanych produktów, doradzimy właściwe warunki i rodzaj transportu, a także miejsce odprawy celnej. Realizujemy transporty zarówno drogą morską, kolejową, jak i lotniczą.

Transport jest istotnym elementem udanego importu z Chin. Kluczowymi czynnikami wyboru odpowiedniego rodzaju transportu są cena oraz czas. W zależności od tego, jak bardzo pilne jest zamówienie, importer ma do wyboru trzy formy transportu:

  • transport morski: czas frachtu to od 30 do 45 dni w zależności od armatora oraz aktualnej sytuacji na morzu
  • transport kolejowy: fracht kolejowy do Polski trwa około 12 – 14 dni
  • transport lotniczy: lot trwa jeden dzień

Do każdego z powyższych rodzajów transportu należy doliczyć czas niezbędny na organizację transportu, booking miejsca na statku, pociągu lub w samolocie, przeładunki towaru w porcie, odprawę celną oraz dostawę do magazynu klienta. Czas transportu jest istotny zwłaszcza w przypadku produktów sezonowych, lub takich z krótkim terminem przydatności. Dlatego warto rozważyć wszystkie opcje dostawy przed podjęciem ostatecznej decyzji o złożeniu bookingu.

Koszty transportu zależne są od kilku podstawowych czynników, które są niezbędne do wyceny:

  • miejsce odbioru towaru w Chinach lub port załadunku
  • warunki Incoterms
  • miejsce dostawy w Polsce lub port docelowy
  • waga przesyłki
  • kubatura (wymiary) przesyłki
  • rodzaj towaru

BigChina, we współpracy z renomowanymi firmami spedycyjnymi, zorganizuje Twój transport z Chin w oparciu o najlepsze oferty i przy udziale rzetelnych przewoźników. Odbieramy towary bezpośrednio z chińskich fabryk, portów morskich, kolejowych, czy lotniczych i organizujemy transport do wybranego portu w Polsce lub magazynu klienta. Pomagamy w aranżacji transportu zarówno w opcji door to door, jak i na poszczególnych etapach trasy z Chin do Polski.

W ramach aranżacji transportu zapewniamy:

  • Obsługę logistyczną z każdego portu w Chinach pod każdy adres w Europie
  • Wybór optymalnej dla Twojego biznesu formy transportu
  • Atrakcyjne stawki
  • Profesjonalny serwis
  • Kompletowanie i sprawy obieg dokumentów
  • Obsługę ładunków drobnicowych i pełnokontenerowych
  • Odprawy celne

Dzięki współpracy z agencją reprezentującą nas na terenie Chin, pomagamy w konsolidacji towaru pochodzącego z kilku fabryk, aby zniwelować koszty transportu. Optymalizacja kosztów transportu bezpośrednio wpływa na koszt całego importu.

Skontaktuj się z nami i zapytaj o wycenę transportu z Chin!

Rodzaje transportu z Chin

Organizując transport towaru z Chin do Polski mamy do dyspozycji kilka firm transportu: morski, kolejowy, lotniczy oraz intermodalny, zwany też kombinowanym.

Transport morski jest najpopularniejszą formą przewozu towarów ze względu na atrakcyjne ceny i stosunkowo małą ilość obostrzeń dotyczącą transportowanych towarów. Fracht morski z Chin do Polski, w zależności od lokalizacji portu załądunku, trwa zazwyczaj od 30 do 40 dni. Z uwzględnieniem odprawy celnej i dostawy do magazynu własnego importer powinien zarezerwować sobie około 45 – 50 dni.

Chiny są krajem nadmorskim, którego porty zlokalizowane są wzdłuż południowego i wschodniego wybrzeża. Raport organizacji World Shipping Council podaje, że siedem spośród dziesięciu największych światowych portów morskich znajduje się właśnie w Chinach. To dzięki tak mocno rozwiniętej gospodarce morskiej i portowej handel z Chinami jest tak popularny i owocny.

Poruszając się po mapie wzdłuż chińskiego wybrzeża od południa na północ wyróżnić można następujące porty handlowe:

  • Haikou
  • Zhanjiang
  • Zhuhai
  • Kanton
  • Shenzen
  • Hongkong
  • Shantou
  • Xiamen
  • Wenzhou
  • Ningbo
  • Shanghai
  • Nankin
  • Qingdao
  • Yantai
  • Tianjin
  • Pekin
  • Dalian

Największy port w Chinach i jednocześnie na świecie to port w Szanghaju i został utworzony przeszło 150 lat temu. Znajduje się pośrodku wschodniego wybrzeża i miesięcznie obsługuje przeszło 2000 statków, w tym głównie kontenerowców. Tonaż przeładunków przekracza tutaj 40 milionów TEU.

Biorąc pod uwagę największy tonaż obsługiwanych ładunków bezwzględnym rekordzistą pozostaje port w Ningbo. Z uwagi na położenie w tak zwanym „złotym trójkącie” (nazywanym też „dolnym odcinkiem rzeki Jangcy”) jest jednym z kluczowych portów zarówno morskich jak i śródlądowych. Port Ningbo jest również elementem szlaku dla transportu złóż ropy naftowej.

Równie ważnym ośrodkiem dystrybucji jest port Qingdao położony nad Morzem Żółtym. Głównie przepływają przez niego transporty węgla, rud żelaza, czy zboża. Dzięki porozumieniu z południowokoreańskim portem Busan jest jednym ze strategicznych punktów żeglugi w tym rejonie globu.

Port w Shenzen, które jest kolebką chińskiej elektroniki, to trzeci największy na świecie ośrodek transportu morskiego. Jednocześnie jest to najsilniej rozwijający się port świata, a sąsiedztwo Hongkongu czyni z niego istotny węzeł transportowy.

W pobliżu Shenzen znajduje się port Guangzhou w Kantonie. Obsługiwany jest przez państwowe chińskie przedsiębiorstwo Guangzhou Port Group Co Ltd., dzięki czemu otrzymuje stałe dotacje i jest stabilny pod względem finansów i infrastruktury. Port w Kantonie jest częścią Jedwabnego Szlaku Morskiego, a uznanie zdobył już w III wieku n.e.

Port w Hongkongu przoduje nie tylko pod względem przewożonych załadunków, ale to równie często uczęszczany port turystyczny. Port posiada aż dziewięć terminali kontenerowych, głębokie wody umożliwiają wpłynięcie nawet najgłębszym statkom.

Największym portem w Chinach pozostaje port Tianjin – posiada łączną powierzchnię aż 107 km2. Obsługuje go aż 115 linii kontenerowych, które transportują ładunki aż do 180 krajów na świecie.

Najbardziej wysunięty na północ port Dalian jest drugim największym miejscem przeładunku w Chinach. Transportowane są tu głównie zboża, węgiel i ropa naftowa. Warto nadmienić, że pomimo lokalizacji na dalekiej północy w porcie nie zamarza woda i przez cały rok jest on operacyjnie czynny.

Transport kolejowy cieszy się coraz większym zainteresowaniem importerów. To oszczędność czasu, pieniędzy i najbardziej ekologiczna forma transportu. Kolej, będąca elementem Nowego Jedwabnego Szlaku, dała światowej gospodarce nowe możliwości, które do tej pory były poza zasięgiem przedsiębiorców.
Co wpływa na atrakcyjność kolei w międzynarodowym transporcie cargo?

Cena. Transport kolejowy jest znacznie tańszy od transportu lotniczego i zdecydowanie szybszy od frachtu morskiego. Położenie terminala decyduje o całkowitym koszcie transportu, dlatego warto zwrócić uwagę jakie stacje kolejowe dostępne są w pobliżu fabryk, z którymi chcemy współpracować.

Czas. Decydując się na zmianę połączenia z morskiego na kolej możemy zaoszczędzić nawet trzy tygodnie. W zależności od lokalizacji terminala w Chinach transport kolejowy do Polski zajmuje od 12 do około 20 dni. Ekspresowe pociągi towarowe z Chin przemierzają Rosję, Kazachstan i Białoruś z ominięciem najbardziej niebezpiecznych regionów tej części świata.

Częstotliwość. Ilość połączeń na linii Chiny – Europa stale rośnie, a ich ceny są wyjątkowo atrakcyjne, jeśli weźmiemy pod uwagę oszczędność czasu. W 2013 roku było to zaledwie 80 połączeń rocznie, podczas gdy w 2017 roku liczba ta wzrosła do 2400 połączeń. Obecnie pojedyncze terminale obsługują kilkaset połączeń rocznie, a ich infrastruktura jest stale modernizowana.

Towarowe terminale kolejowe zlokalizowane są na południowo-wschodnim wybrzeżu i w środkowych Chinach. Poniże prezentujemy najpopularniejsze z nich:

  • Chengdu
  • Chongqing
  • Wuhan
  • Changsha
  • Hefei
  • Zhengzhou
  • Tianjin
  • Qingdao
  • Nantong
  • Suzhou
  • Szanghai
  • Ningbo
  • Hangzhou
  • Yiwu
  • Xiamen
  • Shenzen
  • Kanton

Chengdu to największy i najważniejszy terminal kolejowy położony w środkowych Chinach, będący częścią Nowego Jedwabnego Szlaku. Terminal wyposażony jest w 14 tras kolejowych i finansuje go chiński rząd. Chengdu posiada bezpośrednie połączenie z Łodzią, a fracht kolejowy na tym odcinku trwa zaledwie 14 dni. Aktualnie ilość pociągów wychodzących z Chin do Europy przekracza 1000 w ciągu roku i liczba ta systematycznie rośnie.

Terminal Wuhan to drugi najważniejszy port w Chinach, również współfinansowany przez państwo. Znajduje się w dorzeczu rzeki Jangcy i jest kluczowym punktem w rozwoju tego regionu. Atrakcyjność Wuhan wynika z faktu, iż terminal ten posiada połączenia aż do 28 krajów europejskich, w tym Polski.

Yiwu we wschodniej prowincji Zhejiang może poszczycić się najdłuższą na świecie trasą kolejową, która kończy się aż w Madrycie. Jej długość wynosi ponad 13 000 km, a cała podróż trwa 21 dni. Druga najdłuższa trasa uruchomiona została w 2017 roku i prowadzi z Yiwu do Londynu (pociąg przejeżdża z Francji do Wielkiej Brytanii przez tunel pod Cieśniną Kaletańską).

Tianjin, ze względu na bliskość Pekinu, jest niezwykle atrakcyjny dla Rosjan. Podróż z terminala Tianjin do Moskwy trwa zaledwie 12 dni, a transportowane są tam zwykle wyroby motoryzacyjne i silniki, co niezwykle przyspiesza wymianę gospodarczą między obydwoma państwami. W 2016 roku utworzona została kolejna kluczowa trasa, tym razem do Mińska.

Terminal Suzhou jest ważny szczególnie dla polskich importerów, ponieważ posiada bezpośrednie połączenie z Warszawą. Składy kolejowe wyjeżdżają w tym kierunku dwa, a nawet trzy razy w tygodniu. Pociągi wychodzące z Suzhou poruszają się po trasie kolei transsyberyjskiej.

Changsha to najważniejszy ośrodek transportu krajowego w Chinach. Szczególnie atrakcyjne są połączenia kolejowe terminalu Changsha z Budapesztem oraz holenderskim Tilburgiem. W drogę powrotną z Budapesztu do Chin zabierane są głównie czerwone wina oraz mleko w proszku.

Terminal Chongqing to ważny ośrodek transportu dla firm IT. Podróż do Niemiec zajmuje około 15 dni. Chongqing jest kluczowym punktem w azjatyckiej wymianie handlowej, ponieważ posiada połączenia z Wietnamem, Singapurem oraz Tajlandią. Dzięki uruchomionemu połączeniu z terminalem Ningbo, transport morski na tej trasie (trwający około 12 dni) zastąpiony został koleją i trwa około 60 godzin.

Xi’an to kolejna część Nowego Jedwabnego Szlaku. Atrakcyjność tego terminala przejawia się głównie dzięki silnie rozwiniętej multimodalnej infrastrukturze. Pociągi z Xi’am wychodzą do Europy codziennie i przewożone są nimi głównie materiały budowlane oraz ciężkie sprzęty mechaniczne.

Koleją możemy transportować zarówno drobnicę jak i ładunki pełnokontenerowe, dlatego opcja ta jest korzysta nie tylko dla dużych, ale i małych importerów. Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie produkty można transportować drogą lądową np. materiały wybuchowe, lub produkty w opakowaniach pod ciśnieniem. Dlatego przed wyborem drogi transportu warto zapoznać się wcześniej z regulacją RID, która stanowi załącznik do konwencji COTIF dotyczącej międzynarodowych przewozów kolejowych.

Transport lotniczy, ze względu na wysokie ceny i możliwość przewozu wyłącznie ładunków drobnicowych, nie jest jeszcze tak popularna. To rozwiązanie dla importerów, którym szczególnie zależy na czasie, lub mają do przetransportowania niewielki ładunek. Fracht lotniczy trwa zaledwie jeden dzień, co umożliwia transport towarów z krótkim terminem przydatności (jak na przykład kwiaty cięte, żywność). Porty lotnicze obsługą połączenia nie tylko firm spedycyjnych, ale i kurierskich, takich jak UPS, DHL, TNT, czy FedEx.

Największe terminale cargo w Chinach to:

Hongkong International. To największy na świecie towarowy port lotniczy. Rocznie obsługuje ponad 5 milionów ton ładunków, a umożliwiają to aż 43 place postojowe dla samolotów cargo.

Shanghai Pudong International. To drugie najważniejsze lotnisko Państwa Środka. Rocznie jest w stanie obsłużyć przeszło 3 miliony ton przeładunków.

Beijing Capital International. Pekińskie lotnisko obsługuje przeszło sto linii lotniczych z całego świata. Posiada czyery hangary, w tym możliwość obsługi szerokokadłubowców.

Guangzhou Bayun International. To stosunkowo młody port, ponieważ działa od 2004. roku. Obsługuje przeszło 140 lotów każdego tygodnia.

Shenzhen International. Ten południowo-chiński port cargo jest istotnym centrum logistycznym w tym regionie Azji. Obsługuje 40 tras towarowych.

Transport intermodalny to przewóz towaru wykorzystujący więcej niż jeden rodzaj transportu przy wykorzystaniu jednej jednostki ładunkowej (np. kontenera). W takim transporcie towar nie jest przeładowywany, a zmianie ulega jedynie środek transportu np. kontener płynie statkiem z Ningbo do Gdańska, następnie koleją z portu w Gdańsku do Krakowa, a stamtąd samochodem do Tarnowa.

Istnieją różne warianty transportu intermodalnego, w zależności od użytego środka transportu, między innymi: szynowo-drogowe, drogowo-morskie, szynowo-drogowo-morskie, czy szynowo-drogowo-rzeczne. Cały przewóz objęty jest jedną umową transportu.

Czynniki wpływające na koszty transportu z Chin

Koszt transportu z Chin zależny jest od wielu zmiennych czynników i nie istnieje uniwersalny kalkulator kosztów, który jest w stanie te wartości obliczyć. Jednym z podstawowych kryteriów wyceny frachtu przesyłki jest współczynnik waga/miara. Do obliczenia kosztu frachtu wybiera się wartość większą (liczbę ton lub metrów sześciennych), następnie mnoży ją przez podaną stawkę. Jeżeli obliczony koszt frachtu jest niższy od stawki minimalnej, należy przyjąć stawkę minimalną.

Pomocny jest także współczynnik przestrzenności określający jaką przestrzeń zajmuje jednostka wagowa danego ładunku. Dla ułatwienia za jednostkę wagową przyjmuje się zwykle jedną tonę metryczną lub jedną tonę angielską. Zwyczajowo w transporcie lotniczym 1CBM to 167 kg, we frachcie morskim drobnicowym 1CBM to maksymalnie 1000 kg, a w transporcie drogowym 1CBM odpowiada 333 kg.

Cena transportu nie opiera się wyłącznie na wielkości danej przesyłki i trasie, jaką towar ma pokonać. Na koszt transportu z Chin składają się między innymi:

  • miejsce odbioru towaru w Chinach lub port załadunku
  • warunki Incoterms określające podział obowiązków między dostawcę a odbiorcę towaru
  • miejsce dostawy w Polsce lub port docelowy
  • waga przesyłki
  • kubatura (wymiary) przesyłki
  • rodzaj towaru (niektóre produkty np. zawierające baterie, traktowane są jako towar niebezpieczny w transporcie i przewidziane są dla nich osobne stawki frachtu)
  • ubezpieczenie towaru na czas wykonywania usługi transportu
  • rodzaj transportu (kolejowy, morski, lotniczy, intermodalny)

To podstawowe czynniki mające wpływ na końcową cenę transportu. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, na które wpływu nie ma zarówno nadawca jak i odbiorca przesyłki, a mogą znacząco wpłynąć na finalną fakturę za transport. Są to między innymi:

  • koszt licencji eksportowej w przypadku, gdy chiński producent jej nie posiada
  • dodatek paliwowy stosowany w okresach wysokich cen paliw
  • rewizja towaru
  • rewizja dokumentacji importowej
  • skanowanie kontenera
  • koszt magazynowania towaru w porcie lub w magazynie spedytora
  • koszt nieterminowego zwrotu pustego kontenera
  • przekroczenie ustalonego czasu rozładunku towaru

BigChina, we współpracy z renomowanymi spedytorami, pomaga importerom ustalić koszty frachtu morskiego, kolejowego, czy lotniczego, doradza wybór optymalnego środka transportu i przygotowuje dokumentację niezbędną do transportu i odprawy celnej towaru. Zleć nam transport swojego zamówienia!

Opłaty portowe i lotniskowe

Na koszt transportu z Chin składa się wiele czynników. Oprócz standardowych opłat związanych z frachtem, wielkością i wagą przesyłki, mogą pojawić się dodatkowe koszty w związku z korzystaniem z portów morskich, terminali kolejowych lub lotnisk. Niedostarczenie dokumentów do odprawy celnej na czas, długotrwałe składowanie towaru w porcie, czy zwlekanie z opłaceniem należności celno-skarbowych to główne przyczyny powstawania dodatkowych opłat w transporcie. Są jednak też takie, które są w pełni niezależne od importera i wynikają z regulacji rynkowych, lub globalnej sytuacji na rynku transportowym. Najczęściej spotykane opłaty dodatkowe to:

Storage. Dodatkowa opłata za składowanie towaru na terenie terminala portowego. Opłaty naliczane są za każdy dzień postoju towaru po czasie, który określił wcześniej właściciel terminala lub magazynu. W zależności od typu ładunku, rodzaju terminala, lub kontraktu pomiędzy armatorem a terminalem, darmowy czas składowania może być różny.

Demmurage. Opłata w porcie docelowym powstała w wyniku składowania kontenera w czasie dłuższym niż przewiduje podstawowa taryfa. Opłaty z tytułu demmurage obejmują okres po upływie czasu wolnego od opłat aż do podjęcia kontenera z portu. Długość okresu wolnego od demurrage może być różna i jest uzależniona od warunków oferowanych przez armatorów, jak i indywidualnych warunków umowy z armatorami, lub kontraktów pomiędzy spedytorami a armatorami.

Detention. Dodatkowa opłata powstała w porcie docelowym. Obejmuje okres od podjęcia kontenera w porcie do momentu zdania pustego kontenera do portu. Długość okresu wolnego od detention może być różna i również jest uzależniona od warunków oferowanych przez armatorów, lub określona w umowach.

THC. Opłaty za obsługę terminalową. Są pobierane przez władze portu za usługi związane z załadunkiem i rozładunkiem kontenerów ze statku. Opłata nie jest stała i może różnić się w zależności od portu, wielkości ładunku oraz rodzaju zastosowanego opakowania dla towaru. W przypadku ładunków sklasyfikowanych jako niebezpieczne opłata THC będzie wyższa.

Rewizja. To rodzaj kontroli celnej wykonywanej po przyjęciu zgłoszenia celnego. Kontrola może odbyć się w oparciu o: sprawdzenie dokumentacji importowej, oględziny towaru, pomiary, czy ustalenie właściwości produktów w celu oceny ich rzeczywistej wartości celnej. Usługi rewizji są dodatkowo płatne i wykonywane losowo.

CISF. Opłata dla importów drobnicowych z Chin i Hongkongu. Ustalana jest po stronie sprzedającego i płatna w porcie docelowym po wyładunku towaru. Opłata ta pojawiać się może przy transportach na warunkach CIF lub CFR, gdy koszt frachtu morskiego jest niższy od aktualnych cen rynkowych.

ENS. Opłata pobierana za ładunki importowane na teren Unii Europejskiej. Naliczana jest dla każdego listu przewozowego. Odnosi się do deklaracji skróconej wprowadzonej przez 27 państw członkowskich UE, Norwegię oraz Szwajcarię.

EBS. To dopłata służąca zniwelowaniu wahań cen paliwa na rynku. Decyzja o jej naliczeniu podejmowana jest przez armatora realizującego transport. Opłata zwykle doliczana jest wtedy, gdy rynkowe ceny paliwa są wyższe niż przewidywał przewoźnik. Jej celem jest wyrównanie strat armatora przy zakupie paliwa.

CSF. Opłata do frachtu za ubezpieczenie transportowe. Koszt za ochronę przewozu ponosi armator. Dotyczy on przestrzegania wymogów bezpieczeństwa na statku jak i w terminalach kontenerowych oraz portach morskich.

DDF. To opłata dokumentowa opłacana w miejscu przeznaczenia ładunku lub porcie docelowym. Opłata za dokumentację frachtu pokrywa koszty, które spedytor musi zapłacić przewoźnikom na poszczególnych etapach transportu za wystawienie dokumentów (np. Bill of Lading). Obejmuje również koszt przetwarzania, kopiowania i dystrybucji dokumentów.

ISPS. Opłata naliczana przez armatorów oraz porty morskie w związku z nałożonym obowiązkiem podniesienia ogólnego poziomu bezpieczeństwa (np. działania antyterrorystyczne). Doliczana jest do każdego kontenera. Dodatek wprowadzono po atakach terrorystycznych jakie miały miejsce 11 września 2001 w USA.

ODF. Opłata obejmująca usługi z zakresu tworzenia i przetwarzania dokumentów transportowych (np. listów przewozowych). Jej celem jest rekompensata rosnących kosztów pracy personelu, utrzymania sprzętu i systemów informatycznych niezbędnych do procesowania dokumentów.

OWS. Opłata stosowana przy wysyłce bardzo ciężkich kontenerów. Dodatek jest naliczany, gdy kontener przekracza dopuszczalny zakres wagowy dla swojego rozmiaru. Limity wagowe dla najpopularniejszych kontenerów to 21 ton dla kontenera 20-stopowego oraz 22 tony dla kontenera 40-stopowego HQ.

Tranzyt. Opłata za tranzyt związana jest z przewozem wewnętrznym towaru, który odbywa się na terenie Unii Europejskiej. Tranzyt dotyczy towarów, które pochodzą z obszaru pozaeuropejskiego (np. są wyprodukowane w Chinach). W procedurze cło zostaje zawieszone do momentu, gdy towar dotrze do miejsca przeznaczenia na terenie UE i dopiero tam odbywa się odprawa importowa.

PRS. Dopłata za ryzyko piractwa związana z zapewnieniem bezpieczeństwa na morzu, zwłaszcza w rejonie Zatoki Adeńskiej (Ocean Indyjski). Przewoźnicy narażeni na piractwo zobowiązani są płacić wyższą stawkę ubezpieczeniową, co rekompensują poprzez wprowadzenie opłaty PRS.

PSS. Sezonowy dodatek doliczany do frachtu morskiego. Jest wprowadzany w okresach gdy na danym rynku popyt na fracht rośnie, zaś armatorzy nie mają możliwości podwyższenia stawek frachtowych. Sezon trwa zwykle od 1 czerwca do 31 października.

WRS. Dopłata do frachtu, która jest rodzajem ubezpieczenia transportowego. Obejmuje szkody powstałe w wyniku działań wojennych (inwazji, buntu, uprowadzenia). Opłata stosuje się na szlakach transportowych szczególnie narażonych na działania wojenne.

Cło i podatki przy imporcie z Chin

Na koszt importu z Chin składa się dużo czynników, które mogą decydować o opłacalności całego przedsięwzięcia. Oprócz kosztu zamawianych produktów istotny wpływa na wartość importu ma cena transportu, a także wysokość cła i podatku VAT. Różne rodzaje produktów posiadają różne stawki VAT oraz cła. Dlatego przed importem warto się z nimi zapoznać, aby koszt finalny produktu importowanego nie przewyższył ceny takiego samego wyrobu na rynku lokalnym lub krajowym.

Stawki VAT obowiązujące przy imporcie z Chin do Polski to odpowiednio 5%, 8% i 23%. Wysokość podatku zależna jest od typu importowanych produktów.

Najczęściej stosowaną stawką jest 23%. Podczas kalkulacji kosztów importu należy pamiętać, że podatek VAT liczony jest nie tylko od wartości netto towaru, ale również od wysokości obliczonego cła dla danego produktu.

Wysokość cła również zależna jest od typu importowanych produktów. Niektóre grupy produktów objęte są zerową stawką celną (np. krzesła, wybrane rodzaje mebli). Przykładem zastosowania innych stawek cła są:

  • dresy bawełniane: 12 %
  • rękawiczki i rękawice: 6,5%
  • żelazka do prasowania: 2,7%
  • golarki i maszynki do strzyżenia: 2,2%
  • strugarki i frezarki: 1,7%
  • skrzypce: 3,2%
  • gitary elektryczne: 3,7%

Zdarzają się jednak i takie towary, które w danym momencie są bardzo popularne w imporcie i nakładane jest na nie cło antydumpingowe. Antydumping ma na celu ochronę rodzimego rynku przed zalewem tanich zamienników z zagranicy. Dlatego też na dane produkty w określonym czasie nakładane są cła antydumpingowe, które mają wyrównać cenę importowanego produktu z ceną na rynku krajowym. Antydumping obecnie stosowany jest np. dla folii aluminiowej (stawki celne przekraczają 70% wartości netto towaru), czy dla rowerów elektrycznych (ponad 65% wartości towaru). Cło liczone jest w oparciu o wartość fakturową towaru oraz koszt transportu towaru na zagranicznym odcinku.

Typ odprawy celnej również wpływa na wysokość kosztów, jakie importer poniesie przy wwozie towarów na teren Unii Europejskiej. W przypadku zwykłej odprawy (tak zwane dopuszczenie do obrotu) importer zobligowany jest opłacić cło i VAT przy odprawie. Następnie towar jest zwalniany przez Urząd Celny i dopuszczony do obrotu na terenie wspólnoty. W przypadku wyboru odprawy uproszczonej, cło i VAT rozliczane są dopiero wraz z najbliższą deklaracją podatkową przedsiębiorcy. Importer nie ma więc konieczności „zamrażania” środków finansowych w postaci podatków, ponieważ rozlicza je już po dostawie towaru.

Opłaty za magazynowanie

Składowanie towaru jest jednym z etapów jego transportu. Może ono występować zarówno po stronie chińskiej (przykładowo: w trakcie oczekiwania na wyjazd pociągu), lub w kraju docelowym importu (na przykład w porcie morskim w Gdańsku). W zależności od przyczyny magazynowania towaru, czy powstała ona po stronie spedytora czy importera, składowanie towaru może być darmowe lub dodatkowo płatne.

Magazynowanie towaru lub kontenera w kraju docelowym może występować zarówno w porcie morskim bądź kolejowym, w magazynie spedytora, bądź w magazynie pod dozorem celnym. Ten ostatni ma miejsce, gdy towar zgłoszony do odprawy wymaga uszlachetnienia, a co za tym idzie – musi być ono wykonane pod dozorem organów celnych w magazynie specjalnie do tego przeznaczonym.

Istnieją trzy rodzaje najpopularniejszych opłat związanych z magazynowanie towaru:

Storage. To opłata za składowanie towaru na terenie terminala portowego, bądź magazynu spedytora (w przypadku przesyłek drobnicowych). Opłata naliczana jest za każdy dzień postoju towaru z wyjątkiem okresu wolnego od opłat, który określa właściciel terminala lub magazynu. W zależności od rodzaju ładunku, terminala, czy wielkości przesyłki darmowy czas składowania może być różny. Opłata naliczana jest w oparciu o wymiary, wagę przesyłki oraz ilość dni jej składowania.

Demmurage. Dodatkowa opłata w porcie docelowym, która powstaje w wyniku składowania kontenera w czasie dłuższym niż przewiduje to podstawowa taryfa armatora. Opłaty z tytułu demmurage obejmują okres od momentu ustania czasu wolnego od opłat aż do podjęcia przez odbiorcę kontenera z portu. Długość okresu wolnego od demurrage może być różna, jest uzależniona od warunków oferowanych przez armatorów, jak i indywidualnych warunków umów spedytorów lub portów z armatorami, lub kontraktów pomiędzy spedytorami a armatorami. Opłata dotyczy tylko ładunków pełnokontenerowych.

Detention. Opłata powstająca w porcie docelowym. Obejmuje ona okres od podjęcia kontenera w porcie aż do momentu zdania pustego kontenera z powrotem do portu. Długość okresu wolnego od detention może być różna i również jest uzależniona od warunków oferowanych przez armatorów, lub określona w umowach. Detention również obejmuje wyłącznie ładunki pełnokontenerowe.

Ubezpieczenie transportu

Ubezpieczenie transportu z Chin jest stosunkowo tanie w odniesieniu do wielkości strat, jakie może ponieść importer w wyniku utraty bądź zniszczenia towaru. Ubezpieczeniem można objąć zarówno kontenery jak i ładunki drobnicowe. Spedytorzy oferują kilka form ubezpieczenia transportu, między innymi:

  • na wypadek zniszczenia bądź utraty towaru
  • ze względu na ryzyko wojny lub konfliktów zbrojnych
  • na ryzyko wystąpienia strajku

Stawki ubezpieczenia są niewielkie i zazwyczaj nie przekraczają 1% wartości towaru. Warto nadmienić, że ubezpieczenie towaru w transporcie nie jest obligatoryjne, dlatego należy każdorazowo, przy każdym transporcie, wyraźnie wskazać chęć skorzystania z polisy ubezpieczeniowej. Do uzyskania polisy niezbędne jest określenie wartości importowanego towaru oraz jego opis.

Ubezpieczenie towaru w transporcie pozwala importerowi na dochodzenie roszczeń wobec armatora lub firmy spedycyjnej realizującej fracht. Pełne zabezpieczenie można uzyskać dokonując kontroli towaru przed wysyłką z Chin, lub kontroli załadunku. Dzięki temu importer posiada dowody, że towar do transportu został złożony w pełni sprawny i pozbawiony wad. Gdyby takie wady ujawniły się przy dostawie, będzie niemal pewne, że do uszkodzeń doszło na etapie transportu.

Transportując towar przez regiony objęte zagrożeniem ze strony piratów, lub możliwością wystąpienia konfliktów zbrojnych, należy koniecznie pamiętać o ubezpieczeniu. Transport przez kraje będące zamieszane w konflikty wojenne może skutkować konfiskatą towaru a jego odzyskanie może być niemożliwe. W przypadku transportu towaru przez kraje sporne lub regiony niebezpieczne należy konsultować kwestię bezpieczeństwa z firmą spedycyjną.

Ponadto decydując się na transport realizowany na zlecenie producenta (np. w przypadku warunków handlowych CIF, CFR, czy DAP) należy wyraźnie zaznaczyć chęć skorzystania z ubezpieczenia. Chiński producent może o tym nie pamiętać, lub zrezygnować z ubezpieczania przesyłki w celu minimalizacji kosztów transportu. Nawet jeśli producent odpowiedzialny jest za organizację transportu do portu docelowego (np. dostawa statkiem do Gdańska), to importer samodzielnie musi zadbać o kwestie ubezpieczenia towaru, gdyż w momencie załadunku towaru na statek importer przejmuje za niego odpowiedzialność.

Koszty dodatkowe i niespodziewane

Koszt transportu towarów z Chin w wyjątkowych sytuacjach może być nieco wyższy niż ten przedstawiony w ofercie firmy spedycyjnej. Wpływ na zmianę kosztów mogą mieć sytuacje nieprzewidziane, do których zazwyczaj należą rewizje towaru, skanowanie kontenera, czy nieterminowy zwrot pustego kontenera do portu. W przypadku nieostrożności importera, opłaty te mogą zdominować realny koszt transportu z Chin do Polski. Dlatego należy odpowiednio wcześniej przygotować komplet dokumentacji niezbędnej do odprawy, a także pozostawić sobie niewielką rezerwę finansową na niespodziewane koszty, niezależne od importera i spedytora.

Jakie są najczęściej spotykane przyczyny dodatkowych kosztów w transporcie międzynarodowym?

  • Rewizja towaru – o jej przeprowadzeniu decyduje Urząd Celny, do którego zgłoszona jest odprawa celna importowa.
  • Skanowanie kontenera – tutaj również decyzję podejmuje Urząd Celny. Skanowanie zawartości kontenera jest znacznie szybsze niż manualna rewizja towaru.
  • Rewizja dokumentacji – w przypadku nieprawidłowości w dokumentach importowych Urząd Celny może poprosić o dodatkowe dokumenty, takie jak na przykład potwierdzenie przelewu za towar do chińskiego kontrahenta.
  • Magazynowanie towaru – jeśli towar nie zostanie podjęty z portu lub magazynu spedytora na czas, powstają koszty jego składowania.
  • Nieterminowy zwrot pustego kontenera – jeśli dostawa towaru się przeciąga i pusty kontener nie wróci do portu na czas, armator może naliczyć dodatkową opłatę z tytułu jego niewykorzystania w najbliższych eksporcie.
  • Specjalna dostawa – niektóre towary wymagają specjalnej dostawy (np. samochodem wyposażonym w chłodnię, windę, lub naczepę pozbawioną plandeki ze względu na wielkość produktu). Dostawy samochodem dedykowanym są droższe niż transport zwykłego kontenera lub towaru spaletyzowanego.

Aby uniknąć przykrych niespodzianek przy dostawie towaru warto jeszcze przed zleceniem transportu zapytać spedytora, czy rodzaj danego towaru może być przyczyną naliczenia dodatkowych kosztów z tytułu jego obsługi, przeładunku lub dostawy.

Porady dla importerów

Transport jest jedną z kluczowych składowych kosztów importu. Niejednokrotnie to właśnie koszt transportu może decydować o rentowności importu lub jej braku. Dlatego ważne jest, aby wycenić transport jeszcze przed zamówieniem towaru. Znając koszt transportu importer może ocenić jaką kwotę musi doliczyć do zamawianego produktu (oprócz VAT-u i cła), aby zweryfikować jaka jest różnica między ceną produktu netto a ceną produktu wraz z pełnymi kosztami importu.

Aby znaleźć odpowiednią ofertę warto dokonać wyceny transportu u kilku różnych firm spedycyjnych. Dzięki temu importer pozna jak kształtują się ceny u poszczególnych przewoźników. Dodatkowo znajdzie w ten sposób pole do negocjacji niektórych opłat. Ceny frachtu morskiego, kolejowego, lotniczego i drogowego nie zawsze są całkowicie sztywne. Dlatego warto spróbować podjąć negocjacje dotyczące ceny, na przykład posiłkując się stawkami konkurencji. O ile opłaty portowe i armatorskie (takie jak przeładunek, dokumentacja, dodatek paliwowy etc.) nie podlegają negocjacjom, to w zakresie frachtu i dostawy spedytorzy mogą w wyjątkowych sytuacjach zaproponować obniżenie stawek.

Warto również korzystać z serwisów morskich, które oferują dostępne miejsca na ostatnią chwilę przed wypłynięciem statku. Armator, nie chcąc być stratnym na wypłynięciu niepełnym statkiem, oferuje obniżone ceny transportu pojedynczych kontenerów, aby zapełnić nimi miejsce na pokładzie.

W celu uniknięcia niespodziewanych kosztów na fakturze za transport należy szczegółowo poinformować spedytora jaki towar będziemy transportować oraz jaka będzie jego wartość. Firma spedycyjna, która zna rodzaj transportowanego towaru, będzie w stanie doradzić, czy jest towar bezpieczny w transporcie lub czy jego wielkość lub waga nie będą generować dodatkowych kosztów frachtu lub dostawy.

Wskazanie wartości towaru pozwala z kolei z góry obliczyć ile wyniesie koszt jego ubezpieczenia w transporcie. Choć stawki ubezpieczenia są niewysokie (zwykle nie przekraczają 1% wartości towaru), to warto je poznać wcześniej i obliczyć ile wyniesie nas polisa ubezpieczeniowa.

Podsumowanie

Transport jest ważnym etapem w procesie importu z Chin. Należy na niego spojrzeć z kilku perspektyw: czas trwania, rodzaj transportu, bezpieczeństwo i przede wszystkim – koszt. Wybór odpowiedniego rodzaju transportu powinien być podyktowany specyfiką importowanego towaru. Jeśli importer planuje zamówić towar o krótkim czasie przydatności, warto zdecydować się na najszybszą formę transportu, a mianowicie fracht lotniczy. W przypadku towarów ciężkich i objętościowo sporych najlepszą opcją będzie transport morski. Jeśli zaś chcemy bezpiecznie przewieźć elektronikę, bez narażenia jej na nawet minimalną wilgotność, dobrym rozwiązaniem będzie transport kolejowy.

Szczególną uwagę należy zwrócić na produkty sezonowe. Choć łatwo je sprzedać w w danym okresie roku (np. okulary przeciwsłoneczne, czy dmuchane materace do pływania), poza sezonem będą zalegać w magazynie i generować koszty składowania.

Dlatego, aby zdążyć z importem przed rozpoczęciem sezonu, warto zaplanować go już kilka miesięcy (a nawet pół roku) wcześniej. Planując import należy uwzględnić czas niezbędny na negocjacje oferty, produkcję, formalności związane z płatnością i przede wszystkim transport (fracht morski to około 40 dni, fracht kolejowy to około 2 tygodnie).

Udany import to także oszczędność. Warto więc wycenić transport towaru z Chin w kilku opcjach (lotniczo, morsko i kolejowo), aby wiedzieć, która z tych form transportu pozwoli zaoszczędzić najwięcej, a co za tym idzie – zarobić na dalszej sprzedaży produktów.

Skontaktuj się z nami





    Przedsiębiorca uzyskał subwencję finansową w ramach programu rządowego "Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Mikro, Małych i Średnich Firm", udzieloną przez PFR SA.

    Zamów darmową konsultację
    z ekspertem BigChina!

    Masz pytania dotyczące importu z Chin do Polski? Możemy Ci pomóc!
    Nasz specjalista skontaktuje się z Tobą i udzieli wszystkich potrzebnych informacji.

    W trakcie niezobowiązującej rozmowy telefonicznej możesz dowiedzieć się:

    Wypełnij formularz, a skontaktujemy się z Tobą w ciągu maksymalnie 24h.