Aktualności

Dziesięciolecie Inicjatywy Pasa i Szlaku

BRI czyli Inicjatywa Pasa i Szlaku w tym roku obchodzi dekadę swojej działalności. Koncepcja międzynarodowej współpracy gospodarczej otrzymało miano dobra publicznego.

Inicjatywa Pasa i Szlaku to odpowiedź na funkcjonujący niegdyś Jedwabny Szlak. To gigantyczny projekt ekonomiczno-gospodarczy, którego celem jest łączność Chin z Bliskim Wschodem i Europą. Historyczny Jedwabny Szlak był drogą handlową na dystansie 12 000 km. W stuleciach III w. p.n.e. – XVII w. n.e. był jedyną drogą dla transportu dóbr ze Wschodu na Zachód. Po uruchomieniu połączeń morskich jego znacznie znacząco spadło. Inicjatywa Pasa i Szlaku, zwana też Nowym Jedwabnym Szlakiem, angażuje kolejne kraje do uczestnictwa w wymianie handlowej z Państwem Środka.

BRI niesie za sobą zarówno korzyści jak i problemy. Niewątpliwą korzyścią jest ekspansja chińskich przedsiębiorstw na rynki zachodnie. Ekonomiści zwracają jednak uwagę na postępujące uzależnienie od Państwa Środka krajów, które biorą udział w Inicjatywie. Infrastruktura BRI  w dużej mierze zarządzana jest przez Chiny, przez co państwa stają się zależne od polityki chińskiej.

Mimo wad Inicjatywy, wciąż mówi się o jej zaletach. Inicjatywa Pasa i Szlaku, będąca dumą i wizytówką Chin, jest uznawana za światowe dobro publiczne. Wyrosła na kanwie pięciu wartości: promowania wspólnej koordynacji polityki, usprawniania łączności, integracji finansowej, nieprzerwanej łączności i wymiany międzyludzkiej. Wszystkie te idee mają prowadzić do wypracowania jakości i ekologicznego rozwoju krajów na szlaku BRI.

Zgodnie ze styczniowymi danymi, Inicjatywa Pasa i Szlaku nawiązuje relacje handlowe i polityczne ze 151 krajami świata i 32 organizacjami międzynarodowymi. Tylko w 2022 roku eksport i import BRI osiągnął wartość 2,02 biliona dolarów. To ponad 19% wzrostu w stosunku do roku wcześniejszego.

Projekty BRI obecnie integrują wysokie technologie, e-commerce, sztuczną inteligencją i przetwarzanie danych w chmurze. Zatem wykraczają daleko poza tradycyjne rozumienie handlu. Wśród ukończonych lub będących w fazie rozwoju projektów BRI są obecnie: projekt zaopatrzenia Senegalu w wodę, linia metra Orange Line w chińsko-kazachskim korytarzu ekonomicznym, elektrownia wodna w Argentynie, czy grecki port w Pireusie.

Źródło: https://silkroadpoland.pl/2023/02/dekada-inicjatywy-pasa-i-szlaku/

Przedsiębiorca uzyskał subwencję finansową w ramach programu rządowego "Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Mikro, Małych i Średnich Firm", udzieloną przez PFR SA.

Zamów darmową konsultację
z ekspertem BigChina!

Masz pytania dotyczące importu z Chin do Polski? Możemy Ci pomóc!
Nasz specjalista skontaktuje się z Tobą i udzieli wszystkich potrzebnych informacji.

W trakcie niezobowiązującej rozmowy telefonicznej możesz dowiedzieć się:

Wypełnij formularz, a skontaktujemy się z Tobą w ciągu maksymalnie 24h.