Aktualności Transport i logistyka

Rozpad sojuszu 2M – ważne zmiany dla importerów

2M to największy na świecie sojusz branży żeglugowej. Maersk i MSC od dziesięciu lat współpracowali w ramach aliansu, który zostanie rozwiązany w tym roku. Niesie to znaczące zmiany dla importerów.

Duński Maersk i MSC, kierowane przez włoską rodzinę Aponte, to dwóch spośród największych graczy globalnej żeglugi morskiej. Sojusz 2M do tej pory dominował na światowym rynku kontenerowym. Trwająca dekadę współpraca była jednym z najważniejszych aliansów, które kształtowały transport morski w ostatnich latach. Jego rozpad nie tylko uwolni konkurencyjność branży, ale przyniesie znaczące zmiany dla importerów. Rozłam sojuszu ogłoszono już w 2023 roku, jednak jego ostateczny rozpad przypada na rok 2025.

 

 

Rozpad 2M to potężne zmiany w ruchu kontenerowym i pracy portów morskich, w tym polskich. Po rewolucji część portów może zyskać nowych klientów, inne ich stracą. To duży cios dla portu w Gdańsku. Maersk ogłosił, że od 2025 roku nie będzie realizował bezpośrednich połączeń kontenerowych z Gdańskiem. Oznacza to przeładunki w europejskich portach (Wilhelmshaven i Bremerhaven) na mniejsze statki (feedery) i wydłużenie czasu frachtu.

O ile Maersk nawiązał już współpracę operacyjną z Hapag-Lloyd, to MSC wciąż pozostaje na etapie poszukiwania partnera biznesowego. Rozłam sojuszu 2M daje armatorom większą dowolność w podejmowaniu decyzji i realizacji długoterminowej strategii. To także uwolnienie floty i przekierowanie jej na obszary z największym popytem transportowym.

Jakie rozwiązania pozostają dostępne dla importerów towarów z Chin? Maersk na ten moment pozostawił jedynie jedno bezpośrednie połączenie kontenerowe z Chin do Polski. To fracht z południowochińskiego Yantian do Gdańska. Inne bezpośrednie serwisy oferuje między innymi CMA, EMC, OOCL i COSCO. Statki kursują do polskich portów z Ningbo, Szanghaju, czy Qingdao.

Przedsiębiorca uzyskał subwencję finansową w ramach programu rządowego "Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Mikro, Małych i Średnich Firm", udzieloną przez PFR SA.

Zamów darmową konsultację
z ekspertem BigChina!

Masz pytania dotyczące importu z Chin do Polski? Możemy Ci pomóc!
Nasz specjalista skontaktuje się z Tobą i udzieli wszystkich potrzebnych informacji.

W trakcie niezobowiązującej rozmowy telefonicznej możesz dowiedzieć się:

Wypełnij formularz, a skontaktujemy się z Tobą w ciągu maksymalnie 24h.