Aktualności

Setki kontenerowców postawionych na kotwicy

366 kontenerowców stoi obecnie w portach bez możliwości eksploatacji. Powodem kotwiczenia są odraczane w czasie remonty i przeglądy okresowe. To ponad 6% światowej floty kontenerowej.

Popyt na kontenerowy transport morski w ciągu ostatnich dwóch lat często przekraczał rynkową podaż. Powodowało to nieustanne podnoszenie cen frachtu. Momentami były one nawet dziesięciokrotnie wyższe niż jeszcze w roku 2019. Armatorzy chcąc sprostać wymaganiom rynku i pokryć zapotrzebowanie na fracht kontenerowy, często rezygnowali z planowanych modernizacji i napraw floty. Modernizacje i reparacje odraczano w czasie, aby nie unieruchamiać floty kontenerowców.

Niestety skutek jest taki, że liczba kontenerowców, które wymagają naprawy bądź natychmiastowej modernizacji, drastycznie wzrosła.  W tej chwili już 366 kontenerowców stoi na kotwicy. Jeszcze w lutym było ich zaledwie 260. Statki czekają na remont w stoczniach, lub na decyzję o zezłomowaniu.

 

 

Badanie przeprowadzone przez Alphaliner wykazało, że 366 statków zostawionych na kotwicy należy zarówno do armatorów, leasingodawców i nie-operatorów NVOCC. Łączna pojemność kontenerowców to aż 1,6 miliona TEU, czyli ponad 6% światowej floty kontenerowej. Według szacunków około 47% statków czekać na modernizację bądź naprawę. Los reszty nie jest jeszcze przesądzony, ale najpewniej ulegną zezłomowaniu.

Decyzja o postawieniu statków na kotwicy zbiegła się w czasie ze spadającymi cenami frachtu morskiego. Zmniejszenie podaży statków może pomóc uregulować stawki. Jednocześnie pozwoli armatorom i operatorom dokonać napraw i modernizacji w najlepszym dla nich momencie – bez strat na eksploatacji statków po zaniżonych stawkach.

Kolejnym argumentem przemawiającym za pozostawieniem statków w portach jest wejście na rynek nowych, zamówionych w trakcie pandemii kontenerowców. Nadmiar floty powodowałby dalsze spadki cen frachtu. Natomiast przetrzymanie części z nich na kotwicy może odwrócić ten proces.

Źródło: https://intermodalnews.pl/2023/03/03/rosnie-szybko-nieaktywna-flota-kontenerowcow/

Przedsiębiorca uzyskał subwencję finansową w ramach programu rządowego "Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Mikro, Małych i Średnich Firm", udzieloną przez PFR SA.

Zamów darmową konsultację
z ekspertem BigChina!

Masz pytania dotyczące importu z Chin do Polski? Możemy Ci pomóc!
Nasz specjalista skontaktuje się z Tobą i udzieli wszystkich potrzebnych informacji.

W trakcie niezobowiązującej rozmowy telefonicznej możesz dowiedzieć się:

Wypełnij formularz, a skontaktujemy się z Tobą w ciągu maksymalnie 24h.