Aktualności

Gdańsk – drugim największym portem Bałtyku

36 milionów ton towarów przeładowano w porcie Gdańsk w pierwszej połowie tego roku. Lepszy wynik uzyskał tylko UST Luga – rosyjski port w obwodzie leningradzkim.

Rozwój polskich portów morskich osiąga w tym roku historyczne rekordy. W pierwszej połowie 2022 roku Port Gdańsk zdeklasował rosyjski Primorsk i zajął drugie miejsce na liście bałtyckich portów pod względem ilości obsłużonych przeładunków. W ciągu sześciu miesięcy tego roku w Gdańsku dokonano przeładunków towarów o masie 36 milionów ton, z czego w samym tylko lipcu było ich aż 5,8 miliona ton. Wyniki są lepsze o niemal 20% niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Prezes portu, Łukasz Greinke, prognozuje, że rok 2022 zamknięty zostanie z wynikiem 60 milionów ton przeładunku.

Pierwsze miejsce w rankingu obejmuje nadal rosyjski UST Luga, położony około 100 kilometrów od Petersburga. Tam od początku roku przeładowano nieco ponad 69 milionów ton ładunków. Primorsk, do tej pory będący drugim w klasyfikacji, zamknął w tym roku podium osiągając miejsce trzecie.

Bieżąca sytuacja gospodarcza, związana z niedoborem opału na zimę, spowodowała odwrócenie statystyki najczęściej przeładowywać towarów w portach. W Gdańsku największy skok przeładunków odnotowano w drewnie (ponad 3150 % więcej niż rok temu). Wzrosły też przeładunki węgla (o około 67%), paliw płynnych oraz rudy. Ilość drobnicy pozostała praktycznie bez zmian, przy czym znacząco spadła ilość transportowanych kruszyw i siarki.

Znaczący wzrost przeładunków spowodowany jest trzema czynnikami – odrodzeniem żeglugi morskiej po Covid-19, wzrostem zapotrzebowania na węgiel i opał oraz, przede wszystkim, rezygnacją niektórych armatorów z zawijania do rosyjskich portów po napaści Rosji na Ukrainę.

Warto nadmienić, że Port Gdańsk nastawiony jest na dywersyfikację towarów, dzięki czemu ma szansę obronić wysokie wyniki nawet podczas zawirowań gospodarczych. Obsługę różnego rodzaju ładunków zawdzięcza stałej rozbudowie infrastruktury i rozszerzanie jej o nowoczesne systemy automatyzacji.

Aktualnie ukończono prace związane z infrastrukturą inwestycyjną, która będzie w stanie obsłużyć miliony ton węgla, na który w tej chwili jest największe zapotrzebowanie. Zakończony został proces utwardzania terenów i remont torów kolejowych o długości ponad 1300 kilometrów. Do końca października utwardzone mają zostać kolejne obszary (o powierzchni 81 000 m2) przeznaczone pod przeładunek i składowanie węgla. Port Gdańsk, we współpracy z Portem Północnym, stara się także uzyskać zgodę na budowę nowej załadowni wagonów, co ma usprawnić przeładunki w przyszłości.

Polskie porty morskie, będące gwarantem bezpieczeństwa gospodarczego i militarnego, skłoniły Gaz-Systemu, ZMPG S.A. i Urząd Morski do budowy pływającego terminalu regazyfikacji LNG typu FSRU. Umożliwi on magazynowanie ciekłego gazu i jego transformację z formy skroplonej w gazową.

Źródło: https://intermodalnews.pl/2022/08/25/port-gdansk-na-drugim-miejscu-na-baltyku/

Przedsiębiorca uzyskał subwencję finansową w ramach programu rządowego "Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Mikro, Małych i Średnich Firm", udzieloną przez PFR SA.

Zamów darmową konsultację
z ekspertem BigChina!

Masz pytania dotyczące importu z Chin do Polski? Możemy Ci pomóc!
Nasz specjalista skontaktuje się z Tobą i udzieli wszystkich potrzebnych informacji.

W trakcie niezobowiązującej rozmowy telefonicznej możesz dowiedzieć się:

Wypełnij formularz, a skontaktujemy się z Tobą w ciągu maksymalnie 24h.