Transport i logistyka

Słownik najważniejszych pojęć używanych w spedycji

Jednym z częstszych problemów z jakim borykają się początkujący importerzy jest nieznajomość podstawowych skrótów używanych w transporcie morskim. Większość z nich dotyczy dodatków spedycyjnych, doliczanych do podstawowej ceny transportu kontenera. Przedstawiamy najważniejsze i najpopularniejsze skróty używane w transporcie morskim.

Warto na początek przedstawić co kryje się za najczęściej używanymi oznaczeniami kontenerów. Poniżej przedstawiamy trzy najpopularniejsze typy kontenerów, wraz z najważniejszymi informacjami:

1) Kontener 20-stopowy ( 20’):
długość x szerokość x wysokość: 6,1 m x 2,4 m x 2,6 m
kubatura wewnętrzna: 33 m³

2) Kontener 40-stopowy ( 40’):
długość x szerokość x wysokość: 12,2 m x 2,4 m x 2,6 m
kubatura wewnętrzna: 67 m³

3) Kontener 40-stopowy, podwyższony (40HQ):
długość x szerokość x wysokość: 12,2 m x 2,4 m x 2,9 m
kubatura wewnętrzna: 76 m³

Maksymalna ładowność kontenerów zazwyczaj nie przekracza 28 ton.

Poniżej przedstawiamy skróty najważniejszych dodatków morskich, wraz z wyjaśnieniem. Bez ich znajomości niemożliwe jest dokładne obliczenie kosztów transportu:

1) BAF – Bunker Adjustment Factor
Dodatek paliwowy, nałożony przez armatora lub konferencję żeglugową w celu zniwelowania fluktuacji na rynku paliwowym. Naliczany jest od TEU (Twenty-feet Equivalent Unit) czyli od jednostki miary odpowiadającej pojemności jednego 20-stopowego kontenera

2) CAF – Currency Adjustment Factor
Dodatek walutowy stosowany przez linie żeglugowe lub konferencje żeglugowe do stawek frachtowych w celu uniknięcia fluktuacji związanych ze zmianami stawek na rynku przewozowym czy wahań taryf portowych związanych z wahaniami kursów walut.

3) Doc fee – opłata dokumentowa

4) CSF – Carrier Security Fee
Opłata za ochronę frachtowca

5) TSC – Terminal Security Charge
Opłata za ochronę terminala

6) PSS – Peak Season Surcharge
Okresowy dodatek sezonowy wprowadzany w momentach gdy na danym rynku frachtowym popyt na fracht rośnie, a armatorzy nie mają możliwości podwyższenia podstawowych stawek frachtowych

7) ISPS – International Ship & Port Facility Security Fee
Opłata pobierana przez wszystkich armatorów oraz porty morskie w związku z nałożonym obowiązkiem podniesienia ogólnego poziomu bezpieczeństwa
Przedsiębiorca uzyskał subwencję finansową w ramach programu rządowego "Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Mikro, Małych i Średnich Firm", udzieloną przez PFR SA.

Zamów darmową konsultację
z ekspertem BigChina!

Masz pytania dotyczące importu z Chin do Polski? Możemy Ci pomóc!
Nasz specjalista skontaktuje się z Tobą i udzieli wszystkich potrzebnych informacji.

W trakcie niezobowiązującej rozmowy telefonicznej możesz dowiedzieć się:

Wypełnij formularz, a skontaktujemy się z Tobą w ciągu maksymalnie 24h.