Aktualności

Armatorzy morscy liczą straty

Morscy przewoźnicy mierzą się z kryzysem finansowym. Różnica między podażą a popytem na usługi transportowe jest znaczna. To jednak dobra wiadomość dla importerów – stawki frachtu są niskie.

Światowy rynek żeglugi morskiej został w ostatnich latach mocno zakłócony. Największy przewrót wywołała pandemia Covid-19. Za nią z kolei brak pustych kontenerów i rosnące ceny paliwa. Remedium na wysoki popyt i niską podaż (w postaci braków sprzętu) miało być zamówienie nowych kontenerowców jak i samych jednostek kontenerowych. W międzyczasie popyt spadł a armatorzy mają do spłacenia wielomiliardowe zobowiązania za odbiór nowych frachtowców.

Analitycy oceniają, że straty przewoźników morskich w 2024 roku będą „katastrofalne”. Spółki armatorskie, notowane na giełdach światowych, mierzą się spadkami. Rekordzista zanotował spadek zysków o ponad 51% względem roku poprzedniego.

 

 

W obecnej sytuacji zapotrzebowanie na przewozy spadło względem silnego popytu jaki miał miejsce na początku pandemii. Podaż z kolei wzrosła, ponieważ armatorzy zdążyli w międzyczasie zwodować nowe kontenerowce. Eksperci zwracają jednak uwagę, że są to typowe dla branży morskiej problemy cykliczne. Zatem rentowność biznesu należy poddać ocenie w kontekście dłuższych okresów niż „rok do roku”.

Szacuje się, że nadpodaż przewoźników kontenerowych potrwa nawet do 2028 roku. W tym czasie armatorzy mogą wyrównywać straty poprzez zarządzenie przepustowością. Kierowanie statków na naprawy do stoczni nie jest dobrym pomysłem. Choć jest to dobry czas na naprawę floty, z powodu niskiego popytu, to proces ten generuje kolejne zobowiązania finansowe.

Sea-Intelligence poddał analizie sytuację finansową armatorów sprzed pandemii i obecnie. Pod lupę wzięty został wskaźnik EBIT przypadający na jeden kontener 20GP. Najlepiej w zestawieniu wypada Cosco, tuż za nim plasuje się Hapag-lloyd a następnie HMM. Maersk zanotował ujemny wskaźnik EBIT.

Źródło: https://intermodalnews.pl/2023/12/04/przewoznicy-oceaniczni-w-obliczu-przedluzajacego-sie-trudnego-okresu/

Zorganizuj transport z Chin z BigChina i zaoszczędź na frachcie!

Przedsiębiorca uzyskał subwencję finansową w ramach programu rządowego "Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Mikro, Małych i Średnich Firm", udzieloną przez PFR SA.

Zamów darmową konsultację
z ekspertem BigChina!

Masz pytania dotyczące importu z Chin do Polski? Możemy Ci pomóc!
Nasz specjalista skontaktuje się z Tobą i udzieli wszystkich potrzebnych informacji.

W trakcie niezobowiązującej rozmowy telefonicznej możesz dowiedzieć się:

Wypełnij formularz, a skontaktujemy się z Tobą w ciągu maksymalnie 24h.