Porady ekspertów Procedura importu

Wprowadzanie, odzysk, recykling – czyli mniej znane obowiązki importerów

Przedsiębiorcy importujący towar z Azji na rynek Polski poza cłem mają szereg dodatkowych obowiązków określanych przez Ustawy i rozporządzenia. Jednym z mniej znanych jest obowiązek ochrony środowiska poprzez zbiórkę zużytych opakowań, sprzętu elektrycznego czy baterii i akumulatorów przez importera.
Będąc członkiem Unii Europejskiej polskie prawo już od ponad 10 lat stoi na podobnym stanowisku jak pozostałe kraje wspólnoty, że ten, który importuje lub produkuje produkt jest zaśmiecającym i to on ma pewne obowiązki z których musi się przez urzędami rozliczyć. Zakres tych rozliczeń określają cztery Ustawy, które wskazują jakie typy produktów należy „odzyskiwać” i prowadzić ich „recykling” oraz w jakim zakresie. Za brak takich działań ze strony importera czy producenta grożą surowe kary, które w przypadku np. wprowadzania sprzętu elektrycznego zaczynają się od 5 tys. złotych a kończą na 5 mln złotych! Trzeba wiedzieć, że inspektorzy WIOŚ dość często korzystają z tych sankcji podczas kontroli w firmach, które mogą sięgać do 5 lat wstecz.

Co ciekawe wszystkie wyżej opisane obowiązki dotyczą również wprowadzających towary nie tylko z importu, ale również z innych państw Unii Europejskiej.

Jak uniknąć kar? Najprostszym rozwiązaniem jest skontaktowanie się z Organizacją Odzysku, firmą, która na mocy Ustawy może przejąć obowiązki importera czy producenta w zakresie zbierania opakowań (papier, tworzywo sztuczne, szkło, aluminium, stal, drewno), zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego lub też baterii i akumulatorów, opon czy olejów mineralnych.
Na wszystkie typy „śmieci” co roku są określone poziomy zbiórki i recyklingu, z których to poziomów organizacja w zastępstwie przedsiębiorcy może się rozliczyć przed Głównym Inspektorem Ochrony Środowiska lub przed Urzędem Marszałkowskim – w zależności od kompetencji. Oczywiście ustawodawca pozostawia przedsiębiorcom możliwość samodzielnego rozliczania się, jednak gęstwina ustaw, rozporządzeń i interpretacji Ministerstwa Środowiska oraz nieustanne zmiany prawa zniechęcają do wyboru takiej opcji ponad 95% zainteresowanych. Dodatkowym utrudnieniem jest szansa na pozyskanie właściwych odpadów, bowiem na ogół towar wraz z opakowaniem trafia do końcowego klienta, co uniemożliwia samodzielne wywiązywanie się z obowiązku.
Tymczasem przy wyborze opcji Organizacji to ta ostatnia musi zapewnić zbiórkę odpowiednich odpadów, zadbać o podpisanie umów z Zakładami Przetwarzania, przygotować wszystkie dokumenty i sprawozdania na potrzeby urzędów. W dodatku organizacja na bieżąco śledzi zmiany w prawie i jest w stanie doradzać przedsiębiorcom w tym zakresie.

Biosystem jest Organizacją Odzysku obsługującą ponad 2000 podmiotów, oferującą swoje usługi w zakresie przejęcia obowiązku odzysku i recyklingu opakowań, baterii i akumulatorów oraz zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.

Stan prawny ww. obowiązków reguluje:
– Ustawa o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej z 2001 r. z późn. zmianami
– Ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi z 2013 r.
– Ustawa o bateriach i akumulatorach z 2009 r.
– Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym z 2006 r. z późn. zmianami

 

Przedsiębiorca uzyskał subwencję finansową w ramach programu rządowego "Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Mikro, Małych i Średnich Firm", udzieloną przez PFR SA.

Zamów darmową konsultację
z ekspertem BigChina!

Masz pytania dotyczące importu z Chin do Polski? Możemy Ci pomóc!
Nasz specjalista skontaktuje się z Tobą i udzieli wszystkich potrzebnych informacji.

W trakcie niezobowiązującej rozmowy telefonicznej możesz dowiedzieć się:

Wypełnij formularz, a skontaktujemy się z Tobą w ciągu maksymalnie 24h.