Aktualności Procedura importu

Polskie firmy potrzebują wsparcia w kontaktach z Chinami (RAPORT Z BADANIA)

Prawie 80% przedsiębiorców prowadzących wymianę handlową z Chinami potrzebuje wsparcia ze strony instytucji rządowych lub wyspecjalizowanych firm pośredniczących – wynika z badania przeprowadzonego przez Procontent Communication, BigChina.pl oraz CCEBF.

Jednocześnie zdaniem respondentów polscy przedsiębiorcy nie mogą liczyć na wsparcie ze strony polskich władz – tak stwierdziło blisko 45% firm. Jedynie niecałe 6% firm zadeklarowało, że w trakcie prowadzenia wymiany handlowej z Chinami skorzystało z pomocy Polsko-Chińskiej Izby Gospodarczej lub Polsko-Chińskiej Izby Przemysłowo-Handlowej.

Potrzebę wsparcia firmy deklarują niezależnie od tego jak długo współpracują z rynkiem chińskim, a więc nie są to jedynie firmy rozpoczynające działalność na tym rynku. Doradztwa potrzebuje ponad 27% firm, które prowadzą wymianę handlową z Chinami od roku do 5 lat oraz 7% firm działających w przedziale od 6 do 15 lat. Nieznaczną potrzebę wsparcia (1%) deklarują firmy, które współpracują handlowo z Chinami powyżej 16 lat.

„W dobie rozwiniętego dostępu do Internetu, samodzielne znalezienie chińskiego kontrahenta jest stosunkowo proste, co pozbawia początkujących importerów czujności i prowadzi do podejmowania lekkomyslnych decyzji na kolejnych etapach. Chiny to wyjątkowo trudny rynek. Niewątpliwą barierą dla polskiego biznesu jest kultura i system regulacji w tym kraju. Od kilku lat wspieramy polskich przedsiębiorców w poszukiwaniu i weryfikacji partnerów handlowych, a także kompleksowej realizacji importu z Chin. Pomimo dobrych doświadczeń z chińskimi kontrahentami, doradzmy importerom ostrożność oraz brak pośpiechu w relacjach z Chinami” – podkreśla Paulina Kiełbus, Dyrektor Generalny BigChina.pl.

Warto zwrócić uwagę na kolejną kwestię. Pomoc jest potrzebna w przeważającym stopniu przedsiębiorcom zatrudniającym do 10 osób (78%). Wśród przedsiębiorstw małej wielkości potrzeba wsparci deklarowana jest na poziomie 13%, wśród średniej wielkości przedsiębiorstw liczba ta spada do 7%.

„Rynek chiński jest wyjątkowo trudny, a ze względu na niskie ceny operuje na nim wiele małych firm z naszego kraju. Często nie stać ich na zatrudnienie doradcy czy też pośrednika za granicą. Stąd, jeśli istnieją łatwe mechanizmy pomocy prawnej, promocji lub weryfikacji wiarygodności kontrahentów, to warto je promować w środowisku polskiego biznesu, wspierając tym samym wymianę handlową z Chinami” – komentuje Iwona Kubicz, Prezes Procontent Communications.

Firmy jasno definiują skalę pomocy, jaką otrzymały dotychczas. W badaniu wymieniają przede wszystkim: organizacje targów i wydarzeń promujących polsko-chińską wymianę handlową (34%), wyjaśnienie procedur i wymogów strony chińskiej (32%), przekazywanie informacji o chińskich firmach, które chciałyby nawiązać współpracę z polskimi przedsiębiorcami (27%) oraz pomoc w sytuacjach kryzysowych (23%).

 – – –

Raport „Rynek chiński – szanse i zagrożenia dla polskich przedsiębiorców” powstał w oparciu o wyniki badania zrealizowanego w celu dokonania diagnozy działań komunikacyjnych prowadzonych przez podmioty zaangażowane w wymianę handlową z Chinami oraz poznania opinii polskich przedsiębiorców nt. chińskich produktów i współpracy z dalekowschodnimi partnerami biznesowymi. Informacje te łączone są  z danymi socjodemograficznymi respondentów.

POBIERZ RAPORT >>

Badanie zrealizowane zostało za pomocą elektronicznej ankiety zamieszczonej na stronach internetowych oraz rozdystrybuowanych wśród użytkowników portali BigChina.pl oraz CCEBF. W badaniu udział wzięło 480 przedstawicieli firm prowadzących wymianę handlową z Chinami. Wyniki raportu „Rynek chiński – szanse i zagrożenia dla polskich przedsiębiorców” opracowane zostały w oparciu o odpowiedzi z 325 kompletnych ankiet.

Procontent Communication (www.procontent.pl) jest firmą doradczą specjalizującą się w opracowywaniu i realizacji strategii komunikacyjnych dla dużych i średnich polskich przedsiębiorstw oraz organizacji otoczenia biznesu i instytucji państwowych. Procontent jest firmą prowadzoną przez konsultantów z wieloletnim doświadczeniem, realizujących projekty z wielu obszarów komunikacji od kampanii public relations, kampanii informacyjno-edukacyjnych, po audyty komunikacyjne, Internal PR i zarządzanie komunikacją w kryzysie.

BigChina.pl (www.bigchina.pl) to pierwszy w Polsce portal dla ludzi prowadzących wymianę handlową z Chinami. W BigChina.pl łatwo wyszukać chiński produkt oraz jego eksportera. W serwisie znajduje się też wiele cennych w wiedzę artykułów o imporcie pisanych przez ekspertów, a także forum dla ludzi zainteresowanych biznesem z Chinami.
Spółka BigChina świadczy również usługi importowe, sporządza raporty branżowe, sprawdza wiarygodności chińskich eksporterów, audytuje fabryki i kontroluje towar
w Chinach, organizuje wyjazdy biznesowe do Chin, a także kompleksowo realizuje import na zlecenie. Nad profesjonalizmem usług BigChina czuwają specjaliści ds. importu oraz przedstawiciel BigChina w Chinach, pełniący także rolę agencji eksportowej.

China Central Europe Business Forum (www.ccebf.com) jest jednym z projektów realizowanych przez ZPP, którego zadaniem jest promocja nowego modelu współpracy biznesowej polskich samorządów, innowatorów i przedsiębiorców w penetracji rynku chińskiego.

 

Przedsiębiorca uzyskał subwencję finansową w ramach programu rządowego "Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Mikro, Małych i Średnich Firm", udzieloną przez PFR SA.

Zamów darmową konsultację
z ekspertem BigChina!

Masz pytania dotyczące importu z Chin do Polski? Możemy Ci pomóc!
Nasz specjalista skontaktuje się z Tobą i udzieli wszystkich potrzebnych informacji.

W trakcie niezobowiązującej rozmowy telefonicznej możesz dowiedzieć się:

Wypełnij formularz, a skontaktujemy się z Tobą w ciągu maksymalnie 24h.