Połączenia kolejowe z Chinami zyskują coraz większą popularność. To oszczędność czasu, pieniędzy i najbardziej ekologiczna forma transportu.
Transport kolejowy w ostatnich latach zyskał szczególną popularność wśród importerów. Kolej, będąca elementem Nowego Jedwabnego Szlaku, dała światowej gospodarce nowe możliwości, które do tej pory były poza zasięgiem przedsiębiorców.
Cena. Transport kolejowy jest znacznie tańszy od transportu lotniczego i zdecydowanie szybszy od frachtu morskiego. Położenie terminala decyduje o całkowitym koszcie transportu, dlatego warto zwrócić uwagę jakie stacje kolejowe dostępne są w pobliżu fabryk, z którymi chcemy współpracować.
Czas. Decydując się na zmianę połączenia z morskiego na kolej możemy zaoszczędzić nawet trzy tygodnie. W zależności od lokalizacji terminala w Chinach transport kolejowy do Polski zajmuje od 12 do około 20 dni. Ekspresowe pociągi towarowe z Chin przemierzają Rosję, Kazachstan i Białoruś z ominięciem najbardziej niebezpiecznych regionów tej części świata.
Częstotliwość. Ilość połączeń na linii Chiny – Europa stale rośnie, a ich ceny są wyjątkowo atrakcyjne, jeśli weźmiemy pod uwagę oszczędność czasu. W 2013 roku było to zaledwie 80 połączeń rocznie, podczas gdy w 2017 roku liczba ta wzrosła do 2400 połączeń. Obecnie pojedyncze terminale obsługują kilkaset połączeń rocznie, a ich infrastruktura jest stale modernizowana.
Towarowe terminale kolejowe zlokalizowane są na południowo-wschodnim wybrzeżu i w środkowych Chinach a ich lista znajduje się poniżej:
Chengdu to największy i najważniejszy terminal kolejowy położony w środkowych Chinach, będący częścią Nowego Jedwabnego Szlaku. Terminal wyposażony jest w 14 tras kolejowych i finansuje go chiński rząd. Chengdu posiada bezpośrednie połączenie z Łodzią, a fracht kolejowy na tym odcinku trwa zaledwie 14 dni. Aktualnie ilość pociągów wychodzących z Chin do Europy przekracza 1000 w ciągu roku i liczba ta systematycznie rośnie.
Terminal Wuhan to drugi najważniejszy port w Chinach, również współfinansowany przez państwo. Znajduje się w dorzeczu rzeki Jangcy i jest kluczowym punktem w rozwoju tego regionu. Atrakcyjność Wuhan wynika z faktu, iż terminal ten posiada połączenia aż do 28 krajów europejskich, w tym Polski.
Yiwu we wschodniej prowincji Zhejiang może poszczycić się najdłuższą na świecie trasą kolejową, która kończy się aż w Madrycie. Jej długość wynosi ponad 13 000 km, a cała podróż trwa 21 dni. Druga najdłuższa trasa uruchomiona została w 2017 roku i prowadzi z Yiwu do Londynu (pociąg przejeżdża z Francji do Wielkiej Brytanii przez tunel pod Cieśniną Kaletańską).
Tianjin, ze względu na bliskość Pekinu, jest niezwykle atrakcyjny dla Rosjan. Podróż z terminala Tianjin do Moskwy trwa zaledwie 12 dni, a transportowane są tam zwykle wyroby motoryzacyjne i silniki, co niezwykle przyspiesza wymianę gospodarczą między obydwoma państwami. W 2016 roku utworzona została kolejna kluczowa trasa, tym razem do Mińska.
Terminal Suzhou jest ważny szczególnie dla polskich importerów, ponieważ posiada bezpośrednie połączenie z Warszawą. Składy kolejowe wyjeżdżają w tym kierunku dwa, a nawet trzy razy w tygodniu. Pociągi wychodzące z Suzhou poruszają się po trasie kolei transsyberyjskiej.
Changsha to najważniejszy ośrodek transportu krajowego w Chinach. Szczególnie atrakcyjne są połączenia kolejowe terminalu Changsha z Budapesztem oraz holenderskim Tilburgiem. W drogę powrotną z Budapesztu do Chin zabierane są głównie czerwone wina oraz mleko w proszku.
Terminal Chongqing to ważny ośrodek transportu dla firm IT. Podróż do Niemiec zajmuje około 15 dni. Chongqing jest kluczowym punktem w azjatyckiej wymianie handlowej, ponieważ posiada połączenia z Wietnamem, Singapurem oraz Tajlandią. Dzięki uruchomionemu połączeniu z terminalem Ningbo, transport morski na tej trasie (trwający około 12 dni) zastąpiony został koleją i trwa około 60 godzin.
Xi’an to kolejna część Nowego Jedwabnego Szlaku. Atrakcyjność tego terminala przejawia się głównie dzięki silnie rozwiniętej multimodalnej infrastrukturze. Pociągi z Xi’am wychodzą do Europy codziennie i przewożone są nimi głównie materiały budowlane oraz ciężkie sprzęty mechaniczne.
Koleją możemy transportować zarówno drobnicę jak i ładunki pełnokontenerowe, dlatego opcja ta jest korzysta nie tylko dla dużych, ale i małych importerów. Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie produkty można transportować drogą lądową np. materiały wybuchowe, lub produkty w opakowaniach pod ciśnieniem. Dlatego przed wyborem drogi transportu warto zapoznać się wcześniej z regulacją RID, która stanowi załącznik do konwencji COTIF dotyczącej międzynarodowych przewozów kolejowych.
Masz pytania dotyczące importu z Chin do Polski? Możemy Ci pomóc!
Nasz specjalista skontaktuje się z Tobą i udzieli wszystkich potrzebnych informacji.
W trakcie niezobowiązującej rozmowy telefonicznej możesz dowiedzieć się:
Wypełnij formularz, a skontaktujemy się z Tobą w ciągu maksymalnie 24h.